Orolig över ISK efter valresultatet – vad händer med skatten över 3 miljoner?

Oavsett vilka röster det handlar om så är det upp 270 000 röster till som ska räknas. Skillnaden är 32 000 röster.

För att det ska slå över behöver över 150 000 av rösterna gå till Tidö, det känns inte sannolikt. Men vi vet inte, så vi behöver vänta på resultatet.

Edit: ändrade 170k till 150k. Gick lite fort med siffrorna :grin:

3 gillningar

Epictetus har några råd till dig.

Men are disturbed not by things, but by the view which they take of them.

There is only one way to happiness and that is to cease worrying about things which are beyond the power or our will.

Jag tycker skatten på ISK ska höjas, den är absurt låg i en internationell jämförelse och jämfört med skatt på arbete.

Lämpligen kan C få igenom sänkta arbetsgivaravgifter/sänkt skatt på arbete i någon form och V få igenom högre skatt på kapital.
Alla ni som sparar till FIRE kommer få högre månadsspar, dvs en brantare trappa uppåt vilket jämnar ut att skatteuttaget blir större.

Och vi då, som är i FIRE eller snart på väg in i FIRE?

Finns andra länder som har skattebefriade investeringskonton … och jag anser inte skatten är för låg på ISK

9 gillningar

Du är otroligt naiv om du tror att sänkta arbetsgivaravgifter kommer ge mer i plånboken till arbetstagaren, det är arbetsgivaren som kommer ta den mellanskillnaden och du får en spottstyver som “kompensation”.

Det är inte de superrika som sitter med pengar på ett ISK, så det enda V gör är att ge sig på den bidragande kvoten av befolkningen som arbetar, dvs medelklassen, den medborgargrupp som håller samhället flytande i princip. Utan en stor medelklass så blir vi som USA där man antingen är jätterik eller (relativt) fattig.

7 gillningar

Jag vet inte hur du kommit fram till den siffran men att två mandat skulle byta sida skulle enligt forskaren Gustav Karreskog Rehbinder vara “exceptionellt”. :person_shrugging:

Precis så. Det är dags att man börjar se den “nya ekonomin” som den är och inte som den var på 1950-talet.

Helt ärligt tror jag att det finns många, även inom partiet, som menar precis exakt så. :see_no_evil_monkey:

Japp, och ISK i ursprungsformen var så transparent och vettigt att det nog eliminerade mycket av det beteendet. Jag tror att väldigt få vill tillbaka.

Ja, ett sådant förslag vore mycket rimligare och seriösare och är ändå i linje med deras politik. Men dessvärre vill man ha ett mått av “stick it to the man” som man inte uppnår med ett balanserat och genomtänkt förslag.

Även det hade ju funkat, ur vänstervinkeln. Men man vill nog verka snäll och tuff på samma gång. Lite “good cop - bad cop” inom blocket.

Säker? Jag har uppfattat det som att man tagit alla utlandsrösterna i samma hög, onsdagshögen. Men jag har ingen källa på detta.

Och alla i FIRE ska skattas tillbaka till arbetslivet? Får jag en plats bredvid dig vid åran på galären då? :wink:

Det luriga med mandatfördelningen är ju att den sker per parti och inte per block. Men som jag förstod det så var det V, S och SD som “slagits” om den senaste, vilket ju då indikerar att det krävs lite för att få ett mandat till högern, men väldigt mycket för att få två dit.

Ja, det är jag säker på. Källa Valmyndigheten:

Den preliminära rösträkningen fortsätter sedan under onsdagen (och eventuellt torsdagen) efter valdagen, då sent inkomna förtidsröster och utlandsröster som inte hann fram till vallokalerna på valdagen räknas.

1 gillning

Tor inte på maxtak alls. När man införde dubbelbeskattning på IPS sa Magdalena Andersson att de var medborgarnas ansvar att skatteplanera.

För ISK är det väldigt enkelt att bara byta till AF om det är mer fördelaktigt. Värre den dagen man behöver byta tillbaka.

1 gillning

Väldigt enkelt tills den vägen spärras lr AF också får nya skattevillkor…

1 gillning

Jag tror att det bara varit ett politiskt slagträ, när dom sansar sig så borde dom inse att en flykt till AF konton inte är en bra riktning då skatteintäkterna är mycket mer fluktuerande där.

Men det återstår att se, jag har ju haft fel förr.. en eller kanske två gånger totalt i mitt liv :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Men det kommer väl ändå vara ganska mycket tumult i politiken nu tills de hittar en lösning på situationen. Säg att det tar 6-24 månader att få ihop en regering, om det skulle bli omval och sedan 3-4 försök till regeringsbildning efter omvalet. Då kommer det ju inte komma ut särskilt mycket ny politik på väldigt lång tid.

Sådana här situationer är ofta ganska lugna för landet, eftersom det inte tas några större eller drastiska beslut under tiden.

Vi får helt enkelt se vilken ny politik som kommer de kommande åren, men vi kan nog sitta lugnt i båten ett bra tag till.

I värsta fall får vi flytta pengarna utomlands, ifall Sverige inte blir investeringsvänligt framgent. V vill ju införa exit-skatt på upp till 90-95%, men tror de kommer ha svårt att få igenom det. Kanske nästa val ifall vänsterns väljarbas växer. De har ju Sveriges snabbast växande väljarbas.

Skatten är inte låg på ISK eftersom det är en skatt på hela kapitalet och inte bara på vinsten. Och skatten måste betalas även om det blir förlust.

12 gillningar

Detta ämne har redan diskuterats i andra trådar, och efterson många har svårt att hålla sig till frågeställningen så låser jag tråden.

5 gillningar