”Öronmärka” pengar tlll barnbarn?

Hej forumet!
Min mamma som är pensionär har uttryckt att hon skulle vilja ge någon typ av ”förskott på arvet” till min dotter, dvs hennes barnbarn (18 år) . Men hon vill samtidigt villkora pengarna så att min dotter inte spenderar dem på ”onödiga” grejer utan vill att de ska gå till tex boende i framtiden. Jag tycker tanken är god men har svårt att tänka ut hur vi skulle kunna ”öronmärka” pengarna på detta sätt. En idé skulle ju vara att jag förvaltar dem och att de båda vet att de finns hos mig vid behov av bostad om exempelvis 10 år. Finns andra lösningar ? Någon som har tänkt ut något smart i liknande fall? Tacksam för input.

Vi har sparande i kapitalförsäkring till våra barnbarn och pengarna är villkorade som enskild egendom. Vi har inte bestämt när de ska få tillgång till pengarna utan det avgör vi när vi anser att de är mogna för det. Nu är de fortfarande småttingar, 3 och 6 år, och sparandet får fortgå så länge vi mäktar med det. Din fundering är intressant för visst önskar man öronmärka pengarna till något viktigt, studier, lägenhet, körkort, men jag vet inte heller hur så jag följer tråden med intresse.

1 gillning