Plus på Springbank!
Hur kan du inte ha med Ardbeg i den listan? o.O ![]()
För övrigt till OP:
Systembolaget är riktigt duktiga på just sånna här frågor. Typ det bästa med dem. Jag rekommenderar att gå och ställ exakt denna fråga till en whisky-kunnig på systemet så kommer du få riktigt bra rekommendationer. Utbudet är inte alls begränsat, snarare tvärt om. Systembolaget har riktigt stora och goda möjligheter att köpa in, beställa eller specialbeställa varor efter smak som du inte alls hade haft om du jämför med andra länder utan alkoholmonopol.
Att ingen sagt Caol Ila. ![]()
Fina grejer. Mackmyra hade jag inte köpt.
Tack bock!
Började där, men den jag pratade med var inte så haj så han tipsade mig att spana på deras webb ![]()
Skulle säga det mesta single malt från Skottland runt en femhundring är en bra början. Kika Islay om du vill gå åt det rökiga hållet. Caol Ila, Lagavulin, Laphroig, Bowmore osv. Jag är Caol ila och bowmore nörd. ![]()
Har inte lyckats prova alla Mackmyra sorter, men inte smakat på någon jag gillat så här långt.
De har en bit kvar för att nå en bra jämn nivå.
Skulle hellre ta en valfri japansk över en Mackmyra
Definitivt bra alternativ men jag tror @EmHe har fått valmöjligheter så det räcker och blir över ![]()
Kanske ge bort två?
Ja precis. Mackmyra är överskattat. Dyrt med om man jämför vad man får från Skottland.
Ardbeg tycker jag är för mycket. Har förvisso bara testat en sort. Var som att dricka kreosotslipers. ![]()
Haha, minst sagt!
Jag har kommande både jämna och ojämna födelsedagar täckta med besked ![]()
Kanske slå ihop det så åldern på de jag köper blir 40 (som han fyller), det pusslet bör ju gå att lägga!
Tusen tack för alla tips verkligen! Har lite att gräva i känner jag nu ![]()
Jag har inte hittat någon Mackmyra Whisky som jag tycker är väldigt bra men inte heller någon jag tycker är dålig.
Deras gin däremot gillar jag.
De sitter i ett lite kämpigt läge, de har inte funnits tillräckligt länge för att ha riktigt bra whiskey än samtidigt som de måste få ut något att kränga för att få in pengar.
Men visst finns det bra Mackmyra, gillar t.ex. Ambassadör som jag länkade till tidigare och har testat bra från bekantas privata fat. Muddus har jag hört väl om men inte testat själv än:
Generellt tycker jag höga kusten whiskyn är bättre än Mackmyra om man ska ha svensk whisky ![]()
Färdigpusslat
40 år för 2007 kr.
Alltså wow! Tack!
Om han gillar rökig whisky borde han fullkomligt älska Ardbeg Uigeadail, 799kr.
För den pengen är Octomore en höjdare. Från Islay och ska vara världens rökigaste whiskey. En sådan där flaska man vill ha men inte tycker man kan köpa på grund av priset. En rolig present att få.
Om du vill lägga till något litet roligt som finns inne just nu så rekommenderar jag en flaska av denna ölen som har legat i fat från Laphroaig, ett av de kändaste märkarna med rökig whiskey.
Gillar man single malt så är inte den där så mycket att hänga i granen då det är en blended. Personligen gillar jag “Green label” mer då den endast innehåller just maltwhisky och ingen grain som den där. ![]()