Väldigt OT här (och helt i krock med tråden om att vi inte borde dricka alkohol alls, men men)
Jag ska ge bort en flaska whisky till en som fyller jämt. Jag dricker inte whiskey och har ingen koll, men tror att han bland annat gillar lite rökiga men är rätt öppen. Han fick en från Smögen för ett tag sen, den var bra och inte rökig. Jag vet också att han mest gillar single malt (tror jag det heter).
Jag vill beställa från systemet, så det kanske begränsat det lite, det mest jag lyckas hitta på listor verkar vara privatimport eller liknande.
Prisklass från billigt till max 2000kr tänker jag.
Ja, japanerna brinner för sin whiskey och de har hållt på tillräckligt länge för att det ska vara bra numer. Vill man testa något “up-and-coming” så satsar indien på att etablera sig som whiskey-nation numer också.
Och vet man inte vad för smak någon har (whiskey kan vara väldigt personligt) så är en klassisk present-whiskey i 2.000kr klassen med trevlig förpackning (ur presentperspektiv):
För någon som gillar rökigt är lagavulin 16 troligtvis det mest prisvärda på bolaget. (900 isch)
Annars är all whisky från ön Islay både bra och rökig.
Highland är oftast icke rökig. Lika så japansk.
Ladda ner appen MEWE och gå med i gruppen “whisky köp, byt och sälj” Där finns mycket bra att hitta med seriösa säljare.
Det finns många bra alternativ inom din angivna prisklass och det är bra att du nämner att han gillar rökiga whiskys och single malt. Här kommer några rekommendationer från Systembolaget i olika prisklasser, med fokus på rökiga, men också några icke-rökiga alternativ eftersom du nämnde att han gillade whiskyn från Smögen, som är mindre rökig. Observera att tillgänglighet kan variera över tid och plats:
Ardbeg Ten (~600 SEK): Ardbeg Ten är en rökig single malt whisky från Islay, en ö i Skottland känd för sin rökiga whisky. Den har noter av citrus, choklad och rök, vilket gör den till ett utmärkt val för någon som gillar rökig whisky.
Laphroaig Quarter Cask (~600 SEK): Ännu en rökig whisky från Islay. Laphroaig är kända för sin intensiva, rökiga smak med inslag av tjära, sjögräs, honung, och vanilj. “Quarter Cask” betyder att whiskyn har lagrats på mindre fat, vilket leder till en snabbare mognadsprocess och en rikare smak.
Highland Park 12 (~500 SEK): Denna whisky kommer från Orkneyöarna norr om Skottland och har en balanserad rökighet. Den har även toner av honung, malt, frukt och ek, vilket gör den till ett intressant alternativ.
Talisker 10 (~500 SEK): En whisky från ön Skye med en distinkt havs- och rökton. Den har inslag av tång, svartpeppar, rök och citrus.
Lagavulin 16 (~900 SEK): En mycket rökig och komplex whisky från Islay, med inslag av sjögräs, torkad frukt, vanilj, rök och sherry.
GlenDronach 12 (~500 SEK): Om du vill överraska med en icke-rökig single malt whisky, kan GlenDronach 12 vara ett bra val. Denna whisky har en rik smak av sherry med inslag av mörk choklad, torkad frukt och vanilj.
Yamazaki 12 (~1800 SEK, om tillgänglig): Om du vill spendera lite mer kan du överväga denna japanska single malt. Den har inte en rökig profil, men är känd för sin komplexitet och balans mellan fruktiga och kryddiga toner.
Kontrollera Systembolagets webbplats eller app för tillgänglighet, och observera att priserna kan variera. Lycka till med ditt val och grattis till födelsedagsbarnet!