Ovärt med en lön på över 50 000kr/mån?

Nu är vi OT men kan du ge exempel på när det INTE lönar sig? Jag har aldrig träffat nån (dåligt datautval jag vet) som inte vill tjäna mer eller ta sig ur ex arbetslöshet/sjukskrivning. Det sistnämnda ger inte bara en skral ”inkomst” utan påverkar så simpla saker som att kunna teckna mobilabonnemang eller ha ett kreditkort…

Jag har en lön på 49500 plus arvode från annan inkomst på ca 5000 i månaden. Förra året åkte jag på en restskatt på ca 50k och började efter det löneväxla 5000 sek i månaden. Det innebär att de 5000 kr blir en extra pensionsavsättning.

Detta är fördelaktigt då man inte skattar för dessa pengar förrän man plockar ut dom, och växer förhoppningsvis med 5-10 % per år. Och tanken för min del är att kunna gå i pension vid 60 med samma ersättning som nu.

Ett tips om man inte “vill” tjäna för mycket.

Jag håller helt med, detta är basen i ett fungerande samhälle och måste vara skattefinansierat. Däremot kan man ju stundtals bli lite uppgiften över hur skattemedlen används, även inom dessa kategorier. Jag är inte imponerad av vad jag sett av kommunal förvaltning t ex.

Jag har flera i min närhet som avstått från jobb, presterat dåligt på påtvingade jobbintervjuer med flit för att inte få jobbet. Teckna mobilabonnemang kan man lätt lösa med kontantkort, kreditkort skulle de ändå inte fått med ett jobb som inbringar ungefär samma som bidragen, pga blancolån.

Ena av dem har fått ordning på grejerna, fick skuldsanering och jobbar nu, så viljan fanns uppenbarligen till slut, men jag kan förstå att motivationen att gå och jobba är låg när man inte ser att man kommer närmare en lösning på sina ekonomiska problem genom att göra det.

Men, det är som du säger ett dåligt urval, och jag tror inte ovanstående är ett utbrett problem.
Dessutom så är mitt urval inte från Sverige, så ännu sämre än ditt :wink:

1 gillning

Om du kan göra samma jobb, med samma insats för dig personligen (tid och engagemang) så tjänar du väl hellre 75000 än 50000?
Även om du skattar bort hälften av deltat. Du har fortfarande 150 000 mer att leva på per år.

Sen ofta följer ökad tjänstepensionsavsättning med din ökade lön, så på lång sikt är skillnaden många många miljoner i skillnad.

Så de som säger så är enligt mig ett mycket märkligt släkte som antingen är politiskt lagda långt åt vänster, eller så har de i största allmänhet begränsad insyn i hur någon som helst ekonomi fungerar, privat, makro, mikro, företag eller annan.

Bra att du vänder dit hit istället för att lyssna på dessa personer.

1 gillning

Jag ser inget motsatsförhållande i de två case du nämner :joy:

3 gillningar

Läs på om Tjeckien. De har ett sådant system

Exakt!

Nu är det ett stort gap på 50-100k, men det är principen och tankesättet som har betydelse.

Högre bruttolön = Högre nettolön

1 gillning

Jag tänker också att en lön som ger bara “lite” extra i nettolön inte ska jämföras med lägre löner där man får mer nettoutdelning för slitet, utan snarare vilken edge det ger jämfört mot övriga befolkningen. Min lön är ju relativ till dem, en förmögenhet existerar i ett kontext där den bara är stor eller liten jämfört med alla andras.

50 000kr är en jättebra lön, din allmänna pension är nu garanterat maxad, dvs du har nåt taket. Tror gränsen går vid 47 000kr/mån…

Beroende på hur din ekonomiskt situation är så kan du förhandla om andra “förmåner” när det är dags igen.

Tex: Jag har en bekant som jobbar som säljare, han lyckades få igenom 7st veckors betald semester när han byte jobb. Många glömmer nog bort att man kan förhandla om mer än lön med sin arbetsgivare. Värt att tänka på i framtiden…

Från 1 januari kommer gränsen för statlig skatt ligga på 51 200 kr/månaden om inget oförutsett sker med budgetförhandlingarna.

Mja…Trevligt med hög lön även om skatten kan bli välhög. Viktigt att arbetsgivaren sätter av en hög procent till tjänstepensionen. Ofta 30% för den del som överstiger gränsen när allmänna pensionsavgiften som betalas för dig börjar gå till “svarta hålet” ( direkt till statskassan, inte ens till andras pension. =Dold extra marginalskatt många inte vet om) Inte alla företag gör det. Vissa tycker troligen det blir för dyrt.
En viktig sak man ofta kan göra med hög lön är att löneväxla till pension så att man kan byta hög marginalskatt mot låg som pensionär.
Om man har en fru/man som har sämre vilkor kan man överföra premiepension till denne löpande utan att det känns om man löneväxlar rimlig summa. Ofta Vettigt att göra.
Nackdel med hög lön är inte sällan pressande arbetsbelastning och en hel del övertid. Personalansvar i upp och nedgång som kan nöta etc.

En sak jag tycker saknas i tråden är att pengar bara är EN del av livet. Visst är det trevligt med mer pengar men vid någon punkt blir maginalnyttan av pengar mindre än marginalnyttan av tid.

Att tex gå från 50k till 70k ger ca 9 tusen mer efter skatt.
För mig ger då 3 tusen kr extra och en ledig dag i veckan större total nytta.

Så, ja tack till löneförhöjningen, men jag tar ut den i tid.

Jag är inte långt ifrån 50k och just nu skulle jag vara väldig selektiv om jag skulle byta till ett annat jobb med högre lön. Skulle dem plotsligt vilja höja min lön utan att ändra på arbetsuppgifter såklart skulle jag ta det, men för mig varje hopp i lönetrappan medför också en del andra bekymmer som också ska tas i beaktande.

När jag gick från 25k till 35k märkte knappt någon skillnad i vad jobbet krävde, men mellan 35k-45k märkte jag att jobbet krävde mycket mer, att jag tänkte på jobbet mycket mer under fritiden, att jag hade svårare att släppa det och kände mer press, ansvar och har behovt göra några uppofringar i mitt privata liv.

Sen har jag fått mindre löneökningar som belöning för min insats osv som jag har glad tagit emot. då dem har inte inneburit en ändring av arbetsuppgifter.

2 gillningar

Håller med, har typ samma lön. Min känsla är att nästa steg på lönetrappan på min arbetsplats i alla fall görs mer för att ”göra karriär” och i stutusjakt, att arbetet då inkräktar mer på fritiden och att den del av den högre lön som man får behålla efter skatt inte blir så mycket är då sekundärt.