Hej
På tal om brytpunkten för statlig skatt … Jag har fått information att det är pausad uppräkning av statlig inkomstskatt för beskattningsåret 2024 …
Stämmer det? I så fall och en hypotetisk fråga. Om man eventuellt får ny lön år 2024 förlorar respektive förlorar man på att antingen lägga sig strax under brytpunkten eller över brytpunkten? Och slutligen: Vad är brytpunkten för statlig skatt år 2024?
Jag kan bara gissa, men nej, jag tror inte någon vågar sig på en dubbelhöjning… någonsin. Möjligen i samband med en totalöversyn av skattesystemet, men inte som det ser ut nu. Detta är dock mina spekulationer.
Har inte som syfte att göra narr av någon men.
Frågan om man skall lägga sig en hårsmån under gränsen för statlig skatt på årsbasis för att (underförstått) undvika att hela lönen beläggs med statlig skatt är återkommande .
Man undrar hur många som låter det missförståndet påverka hur man planerar in sitt arbete och sitt liv i stort. Man kanske undviker att ta ett jobb med högre lön…
TRE andra missförstånd är tydligen också vanliga.
Jag får hög lön pga Ex en massa övertid just denna månad. Betyder det höga skatteavdraget att jag blivit av med denna extra skatt dom drar för gott?
Nej bara en mindre del.
Jag betalar massa ränta. Kan man slippa betala hela räntan och få tillbaka avdraget tidigare än nästa år.
Ja ( begär Jämkning på nätet och följ instruktionen.)
Pensionären ringer förvånat till sina pensionsbolag och undrar varför pensionen sjunkit till hälften eller värre efter exakt 5 år. Dom blir upplysta om att. “du hade 5 års utbetalning förvalt i avtalet och du ändrade inte på det innan utbetalningen påbörjades. Alla pengar är nu utbetalda”.
Jag tjänar jättebra. Långt över statskattegränsen. Min arbetsgivare betalar in 5% av hela lönen till min tjänstepension. “Det tror jag är bra”… Jag har träffat HR-person med viss erfarenhet som inte heller hade någon koll .
För den del av lön som ligger över ca 50.000 i månadslön avsätt inget mer till din allmänna pension via “arbetsgivaravgiften” . Man kan se det som en extra marginalskatt många inte vet om. Dom flesta får då istället ca 30% av överskjutande lön avsatt till tjänstepensionen för att kompensera. Den kostnaden belastar arbetsgivaren extra pga din “höga lön”.
Det ger lite mer netto avsättning i % än under 50.000 i lön. Inte helt orimligt då dom flesta bara har höga lönen under senare delen av sin karriär.)
Fler än vi (som pratar ekonomi dagligen) tror… är jag rädd.
Men det där måste väl ändå vara de som lägger beslutet i rådgivarens händer? Det är ju löjligt tydligt i alla prognoser, simuleringsverktyg och avtalstexter.
Jag tänker att det främst är aktuellt i de situationer man bestämmer din egen lön. Är man anställd så tackar man ju oftast inte nej till löneökning även om man går över gränsen. Möjligtvis att man kan fundera på att sätta av mer till tjp eller ta en bil.
Ja, jag tror att det måste vara en majoritet som inte fattar hur progressiva skattesystem funkar. Det kunde kanske vara ett argument för att införa ett mindre komplext skattesystem …
Ja det vore vettigt. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått förklara vad reglerna medför i praktiken. Jag förstår heller alla poster i en skatteuträkning hos skatteverket. Jag bryr mig bara om summan på sista raden…
Det senaste ganska trista som blivit värre och är väldigt obra för arbetsmoral mm
Och många vet inte om ännu.
Ex att majoriteten med inkomst under 40.000 i månadslön fortfarande tror att dom får klart mer att leva av som pensionär om dom jobbar några år längre än riktåldern eller höjer sin lön eller sparar några hundratusen på ISK.
Det som händer är istället att olika pensionstillägg minskar ungefär lika mycket. Det har blivit nära omöjligt att förbättra sin levnadsstandard som pensionär för många.
Det är faktiskt en smart taktik med 5 år som jag skulle ha använt om jag visste om den när det begav sig!. Hjälpt en person med sådana avtal med strategin framåt på uttagen. Blev långa tider pga god hälsa…
Om man har en kort utbetalningstid kan man fritt förlänga den om det görs innan utbetalning påbörjas. Att korta utbetalningstid fritt går inte alltid att göra. Speciellt inte om man skulle vilja pga allvarlig sjukdom som förkortar livet kraftigt.
Då skulle man snuva dom som lever länge på arvsvinsterna som faller ut efter att du dör.
Nej, men man kan jobba mindre för att sänka sin inkomst. Man kan också dämpa sina ambitioner på att höja lönen. Jag själv har sysslat med båda dessa åtgärder.
Folk är bra på olika saker. Det finns inget som säger att man inte kan vara en duktig säljare eller en välbetald fotbollsspelare bara för att man inte har så lätt för skattesystem, men i en demokrati och ett rättssamhälle är det bra om reglerna är utformade så att de allra flesta kan förstå dem.
Jag tycker att ni är inne på något viktigt. När våra viktiga system såsom tex skatt, pension, socialförsäkringar osv är så jävla komplicerade att knappt någon förstår dem så är det ett demokratiskt problem. Jag tycker det det borde reformeras och förenklas från grunden, tex genom att köra platt skatt och medborgarlön.