Överlämning på jobbet

Jag ska sluta min anställning och håller på med överlämning.

En hel del av mallar skapade jag själv. Det finns därför ingen instruktion för de. Jag försöker skriva beskrivning om varje mall och kunskaper kring det nu. Jag ber han som tar över att läsa och ställa ev. frågor.

Jag jobbar fortfarande som vanligt dvs samma uppgifter som tidigare. Det kan vara värt att berätta att när jag fick jobbet, fanns det ingenting nästan. Jag skapar mallar efter vad som behöver följas upp. Jag har jobbat här i över 2 år och 1,5 år jobbade jag mycket över tid (det var 1,5 tjänst i början).

Utöver att skriva om rutiner och svara på ev.frågor vill min chef att jag sitter med honom när jag använder mallar själv. Jag vill inte det eftersom det tar mycket tid vilket jag inte har.

Jag undrar vad är mina skyldigheter?

Tack på förhand.

Du är skyldig att göra som chefen säger.

3 gillningar

Tack så mycket. Då ska jag be chefen att ta bort vissa uppgifter från mig.

…på arbetstid, ja. Om den inte finns får chefen prioritera vad tiden ska räcka till.

9 gillningar

Kom ihåg att ta med dig mallarna därifrån om du kan ha nytta av dem själv framöver :slight_smile:

2 gillningar

Det är mer tvivelaktigt om TS får göra. Kontrakt brukar ha en klausul som beskriver vad man får göra eller ej med det arbete man själv utfört. Det skulle jag dubbelkolla först med chefen.

3 gillningar

Gör som chefen säger men var tydlig med vad du då inte kommer att hinna med, och var tydlig med att du inte kommer att jobba över för att hinna med allt.

4 gillningar

Jag har för mig att arbetsdokument som medarbetare skapat hör till företaget.

Ja, normalt tillhör allt du skapat på arbetstid din arbetsgivare. Så då får du inte ta med den utan medgivande från chefen. (Jag gissar att du skulle få ett nej om du frågade men vem vet?)

Så har jag gjort i alla fall. Några räknesnurror jag själv gjort i Excel, och lätt kan göra igen men vill undvika att lägga timmar på? Bara att ta med. Har noll samvetskval över det.

Programvaror någon annan gjort, dokument och liknande har jag inte tagit med mig.

Tack så mycket.

Jag behöver fundera vad ska jag ta bort för att kunna göra det som chefen vill.

Jag jobbar nu 80%. De som tar över mina uppgifter får 120% för att utföra uppgifterna. De vill ändå ställa krav på mig att jag måste sitta med honom, gör min sak och förklara samtidigt.

Det är inte du som behöver/ska priritera bland dina arbetsuppgifter, det är din chefs jobb.

Gör en enkel punktlista med saker som du förväntas göra. VISA chefen och FRÅGA i vilken ORDNING de ska göras. Sen jobbar du av saker på listan så mycket du hinner.

När den ordinarie arbetstiden (+ ev beordrad övertid) är slut så har du hunnit så mycket som arbetstiden medgav. Efter det är det chefens beslut/jobb sätta till mer resurser om mer behöver göras längre ned på listan.

Så jobbade jag en gång i tiden i samförstånd med min chef. Blev då tydligt både för hen och mig att det inte går att lägga på mer, och mer, och mer på samma person.

Kom ihåg att prioritera handlar om att välja BORT saker! (i det här fallet din chefs uppgift :wink:)

6 gillningar

Du är där 6 timmar om dagen, det är din chef som behöver prioritera vilka uppgifter du ska utföra.

Upplärning eller ordinarie arbetsuppgifter är ett val som chefen måste välja. Gå inte att både äta och ha kakan samtidigt.

1 gillning

Håller med föregående talare (skrivare). Det är chefens primära uppgift att leda och fördela arbetet. Helt basic del av att vara chef.
Mitt tips till din chef är att låta din efterträdare gå bredvid dig under din sista tid. Det är bästa sättet att lära sig.

1 gillning

Tack så mycket.

Nu har jag gjort som du förslog. En lista av över 15 uppgifter små samt stora och bad henne att prioritera. Jag fick behålla en stor uppgift (som uppskattas att ta 50% av min tid) och överlämning (50%).

F.om imorgon fokuserar jag på de. Det känns jätte skönt.

6 gillningar

Tack så mycket. Nu har jag sagt och hon har prioriterat. En ordentlig överlämning vill de har. Jag behåller en till uppgift. Resten ska någon annan göra.

2 gillningar

Han kan väl beordra övertid.

Förmodligen, men det finns oftast villkor för sådan i avtalet. Oavsett så är det arbetstid och är ordinarie arbetstid redan sänkt av andra skäl hade åtminstone jag läst avtalet mer än en gång. Övertid kostar ju också markant mer för arbetsgivaren.

Grattis! Hoppas du nu får en hyfsat lugn och kontrollerad övergång till nya jobbet och sen kan fira jul och se framåt :ok_hand:

1 gillning

Jag vill bara uppdatera att jag var färdig med överlämningen i torsdags. På måndag börjar jag mitt nya jobb. Det var riktigt jobbigt :weary: men det gick bra för min del i alla fall.

Jag lämnade mina uppgifter till 4 personer totalt. Jag svarade på alla frågor små samt stora, kompletterade mina mallar med instruktion, satt med mina ersättare för övning, ändrade mina mallar för att underlätta ersättare att förstå mm. Jag fick jobba övertid utan betalt men det var jag som valde det då jag lovade mig själv att jag skulle vara snäll till sista minut och göra allt jag kunde för företaget.

Utan prioritering skulle jag aldrig kunna ha en så bra överlämning. Tack så mycket alla för förslag.

4 gillningar