Överlåta premiepension och undvika statlig skatt

Kan det vara smart att överlåta premiepension till sin maka då man tjänar en bra bit över brytpunkten och kommer att få betala statlig skatt på sin pension? 52 år och har idag ca 8 mkr i pensionskapital.

Har förstått att man förlorar 6% av kapitalet, men samtidigt så bör den statliga skatten bli lägre för maken. Vet att pensionskapital som överlåtits inte kan tas tillbaka, ex vid skilsmässa, kan det finnas det andra nackdelar?

Ja, det kan absolut vara smart. Den stora nackdelen är skilsmässa, den andra är om situationen förändras så att man inte längre kommer upp i hög pension. Man vet aldrig om man blir långtidssjukskriven t.ex. Skattereglerna kan i teorin komma att ändras också, eller att man flyttar utomlands där man betalar mindre skatt.

Absolut smart även skattemässigt i ditt fall.
Jag överförde min PPM under ca 15 år till frun.
MEST för att det var rättvist då hon drog större lass med mindre lönearbete och mindre avancemang på jobbet och lite lägre lön etc och mer hemarbete i alla fall i 15 år pga barnen.
Det ökar nu hennes pension med dryga tvåtusen och minskade min motsvarande.
Med dagens nivåer blir det klart mer om man tjänar hyfsat bra (och om man placerar ppm pengarna i vettiga fonder). .
Vare sig jag eller frun når upp till statlig skatt med pensionerna så rent skattemässigt har det i vårt fall mindre betydelse.
Dom förlorade 6% är inte “förlorade” om överföringen sker från man till Kvinna statistiskt sett.
Kvinnor får ut pension ca 10% längre än Karlar dvs överföringen ger oftare lite extra till er som team snarare.