Överlåtelseförbud och laglott

Jag är ingen jurist. Vem är det som väcker talan ifall fastigheten ändå säljs?

1 gillning

Förebehållet är inskrivet hos Inskrivningsmyndigheten, varför en överlåtelse är omöjlig. En ny ägare kommer aldrig att få lagfart.

Uppgiften om överlåtelseförbud står klart angivet i gravationsbeviset, så det är omöjligt att missa.

2 gillningar

Även efter gåvogivarens död?

Har redan svarat på detta trodde jag. Är det ett permanent överlåtelseförbud för gåvotagaren så är det också det när gåvogivaren dör. Först när gåvotagaren dör så upphör det.

Jag skulle tro att visst utrymme för belåning finns om det medges i överlåtelsehandlingen. En sådant pant skulle kunna utmätas i så fall så förbudet blir inte lika strikt.

Jag har aldrig sett det men jag vill ändå hävda att det är upp till givaren om möjligheten ska finnas.

On topic; ett alternativ är ju att överlåta fastigheten nu med bibehållen nyttjanderätt för dig livet ut men att vissa kostnader ska bäras av A. Det håller ju nere gåvans värde i förhållande till B.

Självklart är det så. I det exempel som jag angav ovan skulle det vara extremt ovanligt om gåvomottagaren skulle ha 10 miljoner kontant.

Samtliga fall som jag har handlagt har gått till så här: Gåvogivaren medger belåning för att finansiera köpet, vilken innebär att egendomen kan utmätas för just denna skuld. I praktiken innebär detta att gåvogivaren fårunderteckna ett medgivande på skuldebrevet.

Fortsättningvis gäller ett strikt överlåtelseförbud, vilket innebär att om gåvomottagaren vill låna pengar med fastigheten som säkerhet på nytt, får han gå till gåvogivaren “med mössan i hand”.

2 gillningar

Det skulle vara intressant att veta skälen till varför ni valt att det ska vara överlåtelseförbud.
Är det för att det alltid är det klokaste valet att fortsätta äga fastigheten?
Är det för att man ska kunna motivera att den ska kunna köpas billigt?
Är det för att gåvogivaren har en känslomässig koppling till fastigheten, typ släktgård?

Med ett överlåtelseförbud tar man bort ett alternativ som kan vara den bästa lösningen för individen längre fram i livet.
Jag hjälper till med många affärer, bla fastigheter och jag är generellt sett emot inlåsningar och förbud. Frihet skapar bättre affärer om det är en företagare.
Det är inte ovanligt att man har någon form av rabatt och därmed inlåsning när man generationsskiftar fastigheter. Inlåsning är till för att man inte ska kunna köpa billigt och sen sälja till nackdel för alla andra. Inlåsningen kan vara 5 år men max till föräldrarna går bort.

Vill övertagaren sälja fastigheten och köpa en större så försvinner den möjligheten med överlåtelseförbud.