Hej, jag märkte att min kreditvänlighet (scoring) hos creditsafe gått ner från “mycket hög” till “hög”.
Jag reflekterade inte mycket över det då jag startade AB under mitten av 2023 och är anställd i mitt AB. Fram till Augusti 2023 var jag fastanställd i ett stort företag.
Så i mitt huvud så påverkades min scoring (-20) av att jag kanske har en större risk som egenföretagare.
Anyhow.. “ingen big deal då jag ändå har hög kreditvändighet och planerar inte att ta några nya lån i närhet” tänkte jag..
För någon dag sen tog Klarna kreditupplysning på mig (beställde ett kort hos de) och noterade att under Överskott av tjänst så är det 0 kr för 2023, vilket fick mig att reagera.
-
För föregående år så matchar
Fastställd förvärvsinkomstochÖverskott av tjänstvarandra med diff på någon/några hundralappar. -
För 2023 är
Fastställd förvärvsinkomsthögre än 2022 och tidigare år, menÖverskott av tjänstär 0 kr.
Vad beror detta på?
Jag betalar skatt som arbetstagare och har skickat in arbetsgivaredeklaration så länge jag haft AB.
Dessutom var jag fastanställd på väldigt stort bolag fram till 08-2023, varför jag är förvånad till att Överskott av tjänst är nollad om det är så att jag skulle ha gjort fel i egenskap av arbetsgivare.
Jag har redan deklarerat för 2023 som privatperson, kollade mest räntorna och förvärvsinkomst och reagerade inte på något konstigt. Borde jag ha gjort något annorlunda detta år som privatperson?
<—Edit—>
På min preliminära skatteberäkning som skickades ut med inkomstdeklaration för 2023 så matchar “Inkomst av tjänst” “Fastställd förvärvsinkomst”. Kanske enbart creditsafe som ligger efter?