Överskott verksamhet

Jag har en enskild firma sedan två år tillbaka. Det är ett mindre jordbruk, som är obelånat där jag driver bisyssla, där jag fakturerar enligt avtal ett belopp på 430 tkr /år. Utav det så har jag kostnader på ca 50 tkr så det blir ett överskott på 380tkr/år. Jag har inga större investeringsbehov i verksamheten.

I botten har jag min lön från min lärartjänst, som jag lever på och klarar mig bra på. Jag behöver hjälp med råd om hur jag kan placera överskottet. Hur ska jag placera överskottet i firman på bästa sätt? I dagsläget har jag bara skattat fram pengarna så att de ligger på ett företagskonto med 0% ränta, vilket jag förstår är helt förkastligt.

Ska jag skatta fram pengarna och placera dem på ett Isk och investera dem i en globalindexfond eller Lysa? Eller ska jag sätta in pengarna på en pensionsförsäkring hos Länsförsäkringar, som jag kan börja plocka ut om tio år? Målet är att inte behöva skatta bort så stor dela av pengarna, då jag inte har något jättebehov av att kunna ta ut dem i nuläget.

Tacksam för svar då jag känner mig mycket rådvill.

Per defintion har du redan skattat dem eftersom du bedriver enskild firma=överskottet beskattas.

Du kanske kan räntefördela eller sätta av till expansionsfond/p-fond? Googla det så kan du nog minska skatten lite med en liten insats… :slight_smile:

Du får bara sätta av 35 procent av överskottet till pension inte 100 procent.

Driver man ett jordbruk med underskott så är det bingo om man driver ytterligare näringsverksamhet som går med vinst och kvittar vinst mot förlust.

Du har ingen ladugård eller liknande som behöver renoveras gör några hundratusen?

I annat fall gör du överväga att starta ett aktiebolag.