Då kan ju x hjälpa till med allt det praktiska så är det ungefär lika besvärligt för de som äger lägenheten?
Något fler påskrifter/moment juridiskt för en försäljning/deklaration men inte så mycket mer betungande skulle jag gissa.
Antar att det många gånger krävs påskrifter för de flesta olika sakerna även vid gåva? Dvs abbonemang, prenumerationer, medlemsskap/ägarförteckning, lån, deklaration? osv måste antagligen göras även om BRF ges som gåva.
Flyttstädning, flytt, huvudsaklig mäklarkontakt, deklaration osv är ju sånt man kan bistå praktiskt med eller leja bort.
Jag vet ju själv hur det var när min 95-åriga mamma skulle flytta från sin bostad. Även om det är rätt i sak det du skriver, så vill hon för död och pina lämna allt detta bakom sig.
Därtill kommer risken att ägaren blir på ren svenska förbannad. “Hjälper du inte till med detta, så finns det andra som ställer upp…” Får man chansen att casha hem ett par miljoner efter skatt, så får man nog vara beredd att kröka rygg ibland.
När jag läser era svar så framstår beslutets kärna handla om vad som är mest värt: ett förstahandskontrakt i innerstan (kombinerat med ett rejäl ökning av likvida medel) eller att köpa en bostadsrätt för 1 miljon i attraktiv närförort, där priserna för motsvarande yta annars är 3-4 gånger högre. Som ni tidigare nämnt så framstår uthyrning som det bästa sättet hantera alternativen parallellt.
Vid uthyrning:
Enligt Brf stadgar så står det att “avgift för andrahandsuthyrning kan tas ut efter beslut av styrelsen”. Antar att det betyder att Brf kan säga nej till den föreslagna andrahandshyresgästen men inte upplägget att hyra ut som sådant?
2, Vid försäljning:
a) Gåvogivaren ger X summan vid en försäljning som gåva, med motkrav att X erbjuder praktisk hjälp i kontakt med mäklare med mera. Här finns en risk (om än minimal) att gåvan inte fullföljs då beloppet betalas ut till gåvogivaren, vilket ger utrymme att gåvogivaren ångra sin gåva till X.
b) X övertar bostadsrätt för att därefter sälja den. Detta drar in fler parter, dvs bank och Brf som ska uppta X som ny medlem, men ökar samtidigt X handlingsutrymme att besluta om uthyrning, försäljning eller eget boende.
Anser ni att försäljning behöver ske omgående innan priserna sjunker ytterligare? Finns det skäl att tro att vi efter 2026 kan se en ny kraftfull uppgång, och därför bäst att hyra ut fram till dess?
X bor i bostadsrätten:
X beslutar sig för att själv bo i bostadsrätten med motiveringen att bostaden är bra på alla möjliga sätt förutom att den inte är i lokaliserad i innerstan. Bostadsrätter av samma kvalité (storlek, område, nyproduktion) är dessutom svåra att få för 1 miljon den dag som X vill bo större. Det finns även anledning att tro att hyreslägenhet “mitt i smeten” inte har samma värde för X om 10 år.
Tror inte det är lagenligt att erbjuda ett förstahandskontrakt som inbyte vid köp av bostadsrätt? Har någon sett någon sådan info?
Tag kontakt med föreningen för att få reda på deras policy gällande uthyrning i andra hand.
Föreningen kan exempelvis tillåta uthyrning i samband med studier eller utlandsstationering, men vara kallsinniga för övrigt. Oerhört viktigt att du vet spelreglerna från början.
Det är många detaljer i din frågeställning och erbjudanden.
I vilken lägenhet vill du bo framöver av H (hyreslägenhet) eller B (bostadsrättslägenhet)?
Väljer du att bo i H återstår det att lösa ut B.
Du kommer få B under marknadspris vilket innebär att regler hos skatteverket aktiveras. Hantera dem och lägg de sen åt sidan. Vill du inte bo i B återstår alternativen att sälja eller hyra ut.
En förening kan alltid neka uthyrning och framförallt är det en längsta duration under vilken en lägenhet hyrs ut. Vad du kan få sålt den för är irrelevant här och nu.
Frågeställningen är om du vill ha B i framtiden eller ej. Är svaret nej är det bara att sälja nu. Är svaret ja eller kanske, är det bästa alternativet du har att hyra ut den. Prata i så fall med styrelsen och förklara situationen. Kom ihåg att den hyra du får ta ut kan inte täcka dina kostnader för lån eller amortering utan måste motsvara brukshyran i liknande hyreslägenheter oavsett dina kapitalkostnader.
Jag kan inte se hur det är lagligt och framförallt är det hyresvärden som godkänner den nya hyresgästen oavsett vilket avtal du tecknar med eventuell spekulant.