Övertid/schemaändring med kort varsel utan kompensation

På grund av besparingskrav i verksamheten (kommunal inom skola/barnomsorg) så är det stopp för övertid mot betalning eller mot komp.

Istället ska alla situationer som uppstår lösas genom att personalen förskjuter sin arbetstid när behov uppstår, dvs oftast samma dag. Saknas det exempelvis personal på eftermiddagen får de som börjat tidigt jobba längre för att sen jobba motsvarande tid kortare en annan dag.

Är detta en korrekt lösning? Jag jobbar själv inom en annan branch och där är huvudregeln att allt utanför schemat är beordrad övertid (om man inte har flextid och sköter sig själv).

1 gillning

Prata med facket, de är de enda som kan svara på om detta är ok enligt kollektivavtalet.

2 gillningar

Minst två veckor i förväg enligt 12 paragrafen arbetstidslagen, men det är tillåtet att göra undantag i vissa fall:

https://lagen.nu/1982:673#P12S1

Du måste fortfarande få din 11-timmars dygnsvila. De kan inte planera mer än 48 timmar per vecka.

1 gillning

Fast enligt 3 paragrafen får kollektivavtal ändra på det.

Kan det verkligen stämma att man kan beordras – samma dag – att arbeta till kl 18 när man egentligen skulle gå hem 15?

Vem hämtar förskolepersonalens barn på förskolan?

Det brukar gå att beordra övertid (vet inte vad som gäller på förskolan) men dom har ju övertidsstopp så det blir ju lite märkligt.

2 gillningar

De har fått frågan (lokala ombudet) men har inte fått nåt riktigt svar där ännu.

1 gillning

Oftast rör det sig om kortare tid, uppåt en timma men det är samma dag eller möjligen dagen innan.

Hämtningen av de egna barnen får den andra föräldern lösa, genom att ta ut komp eller arbetstidsförkortning om det inte går att lösa på annat sätt.

1 gillning

Nej det är inte okej. Finns inga kommunala avtal där detta skulle vara ok inom ert avtalsområde. Ändrade arbetstider ska meddelas minst två veckor i förtid annars utgår mertids- eller övertidsersättning.

5 gillningar

Tycker mig känna igen det där.

Då var inte min gissning och magkänsla helt fel…

Fortsättning följer ifall det händer igen. Annars försöker vi hålla arbetstiderna enligt schemat så bra det bara går.

1 gillning

Du har redan fått flera svar men jag tänker svara ändå.

Jag har varit fackligt ombud i skolan och det som gällde då var att man har rätt att ta ut det som övertid om man får information om ändringen två veckor eller mindre innan tillfället. Alltså blir det övertid om ni får reda på det samma dag.

Det där är några år sedan och jag vet inte om det kan finnas undantag men det var vad som gällde för oss då.

1 gillning

Om det är oförutsedda händelser så ja

Ett exempel är sjukhus som går upp i stabsläge pga olyckor eller sjukdom hos personalen.

Det är troligen reglerat i ert kollektivavtal vad som gäller vid sådana arbetstidsförändringar.

Du måste höra med din lokala förtroendevald om det är förhandlat.

Troligen kan inte arbetsgivaren ändra med hur kort varsel som helst eller gå utanför hur som helst utan MBL förhandling.

Är det MBLat kan du inte göra mycket mer än att bevaka att du får rätt ersättningar och att förändringarna följer vad som är godkänt enligt ert kollektivavtal.

Är ditt fackombud en nolla som gått med på vad som helst skall du ringa ditt fack.

Är du inte med i facket får du hoppas någon annan är det.

2 gillningar

Tyvärr för arbetsgivaren så fungerar det inte så. Jobbar du över, så är det övertid. Du har ju dina pass, 2 veckor i förväg. Förskjuten tid är när ordinarie pass börjar 8-16 men förskjuts till 10-18. Då får du 2 timmar förskjuten tid, men om passet blir 10-19, så är det två timmar förskjuten tid och 1 timme övertid. Men du kan börja med lägga upp kollektivavtalet. Att träffa ett lokalt avtal ska ju vara bättre än kollektivavtalet. Annars är man ju dum som facklig om man går med på sämre villkor.

3 gillningar

Tack för alla svar!

Frågan gäller inte mig personligen utan en närstående men svaren gäller ju ändå.

Om de fortsätter att ställa liknande krav fler gånger så kommer svaret bli “tyvärr, jag kan inte idag” och fortsatt diskussion med facket.

1 gillning

Svaret bör vara: “Är det beordrad övertid?”

Låt chefen erkänna varje gång att hen inte beordrar övertiden. Kan också vara bra att föra loggbok över varje gång det händer.

1 gillning

Så långt tänkte jag inte men det är ju självklart nu när jag ser det :slight_smile:

1 gillning

Det där känns helt rimligt men går nog inte ihop med stopp för övertid. Blir man beordrad att stanna kvar längre måste det bli övertid, kan inte se något annat alternativ.

Naturligtvis skall man få ersättning för övertid vid sådana situationer.

Övertidsstopp är inget som är reglerat i kollektivavtal eller liknande, det är en administritiv åtgärd i nivå med budget.

Den kan fortfarande vara ingångsvärde till schemaläggning och planering av resurser, men beordras personal av arbetsgivaren att arbeta är det övertid om det är mer än normal arbetstid.

Ersättningen regleras av kollektivavtalet.

Vägrar arbetsgivaren betala ersättning enligt kollektivavtalet har de ett seriöst problem på halsen.

2 gillningar