Övertid/schemaändring med kort varsel utan kompensation

Det håller jag inte med om. Flex är åtminstone i mitt kollektivavtal ingenting arbetsgivaren kan tvinga oss till, särskilt inte samma dag.

Din uppmaning till TS om att byta jobb är dessutom missriktad eftersom hen flera gånger påpekat att detta inte gäller TS själv.

3 gillningar

Nähe. Man kanske ska anpassa sig till vad som händer på arbetsplatsen, oavsett vad som står i ens kollektivavtal?

Bara som en not, så väljer arbetsgivaren med vem man vill arbeta med.

Om du inte gör ditt jobb, så är du kanske inte den som man anställer i första hand.

Om jag vore arbetsgivare, så skulle jag välja de personer som gör sitt jobb och ställer upp för arbetsgivaren.

Men, jag är dock en låglöneslav, så jag har inte någon kunskap om hur det fungerar i praktiken.

1 gillning

Nu har de ju ett avtal på hur övertid ska kompenseras. Tycker du det är OK att arbetsgivaren struntar i det avtalet? För det är det som händer här.

Det finns inget som tyder på att trådskaparens kompis inte har tänkt ställa upp. Men då vill de ha lön enligt det som de avtalat.

Det här händer titt som tätt på olika arbetsplatser. Ledningen vill spara pengar och bestämmer då att de ska dra in på övertiden. De säger till cheferna att ingen får beordra övertid. Problemet är att det är en omöjlig uppgift för chefen eftersom skit händer ibland. Men det ska väl ändå inte drabba personalen? När skit händer så får de se till att betala ut övertid till dem som ställer upp.

4 gillningar

Eller så får chefen kliva in som har inlöst övertid jobba. Finns ingen anledning att gå in och jobba för sämre villkor än det som finns reglerat i kollektivavtalet eller lokalt avtal om det finns det.

2 gillningar

Jag hade uppskattat om du läst hela tråden. Frågan gäller inte mig personligen.

När arbetsgivaren är en kommun eller region ställer jag högre krav på att de håller sig till reglerna. Ett småföretag har jag mer överseende med ifall det är kris.

Problemet är egentligen inte mest pengarna utan att det blir oförutsägbart och det ger konsekvenser för familjen med tillkrånglade hämtningar och lämningar på förskola.

För egen del så har jag betald övertid utan att det har ifrågasatts av nån arbetsgivare senaste 15 åren. Jag gör mitt jobb och får betalt för det.

Som jag skrev är det avtalsbrott.

Självklart är lösningen att chefen skriker uppåt att hen har inte resurser atr lösa uppgiften. “Brukarna” blir utan vård/stöd /omsorg/skola eller whatever.

Delegering fritar INTE högre ledning från juridiskt ansvar att fatta beslut som innebär risk för hälsa eller lagbrott.

Som första linjens chef i offantlig sektor är det oehört viktigt att vara med i ett fack som har ens rygg när man hamnar i kläm mellan verksamhetens behov och oorganisarion och inkompetenta politikers villafarelser.

Det kan också innebära att högre chefer stämplar en som jobbig och inte lagspelare (dvs gör som de säger ) men så är det alltid.

Vill man jobba i en toxisk organisation?

Normalt är dock att kraven är sådana uppifrån att organisationen rör sig i tassemarkerna av vad lagstiftningen bedömer som lagligt map patientsäkerhet , arbetsmiljölagen osv.

4 gillningar

Du har i alla fall insikt om avsaknad av kunskap.
Vad skulle du säga om din arbetsgivare inte betalade ut din lön nästa månad på grund av att likviditetsbudgeten inte uppfylls? Du kanske bara anpassar dig till vad som händer på arbetsplatsen?

Självklart ska överenskommelser om lön hållas, det är det som man har avtal för. Det är också därför det är reglerat i avtalet när övertid ska betalas. Inget konstigt alls.

2 gillningar

När jag jobbade inom tillverkningsindustrin var flextid upp till mig att använda. När det var mycket att göra jobbade jag ofta längre eftersom tiden då gick fort och när det var lite att göra jobbade jag kortare. Det var alltid upp till mig att bestämma och inget arbetsgivaren lade sig i.

Det är inte tillåtet att bryta mot kollektivavtalet.

3 gillningar

Pacta sunda servanda, Tjohoo!

Något annat är orimligt.

3 gillningar

Min indirekta erfarenhet av den världen är att det görs en jäkla massa konstiga saker och personalen orkar/vågar inte säga emot.
Påhitt som inte hade accepterats på många andra arbetsplatser.

1 gillning

Det är en av orsakerna till att det är offantlig sektor.

Jag är en troublemaker men har ändå mitt jobb kvar!

Min direkta erfarenhet av den världen är att din indirekta erfarenhet är helt fel.

Offentliga organisationer både anställer och vårdar/utbildar/mm sina egna väljare och finansiärer. Brukar vara ruggigt regelnära. Sedan kan det bli fel ibland. Men starka fackliga organisationer med tentakler in i politiken bevakar noga, så det brukar rätas upp så att linjechefer får på tafsen med jämna mellanrum.

Sedan när resurserna är extremt ansträngda och man gör olika tolkningar av lag och avtal, då blir det fel lite oftare.

Ska jag tolka det som att det INTE är stopp mot övertid (så som det definieras i kollektivavtal eller i arbetstidslagen)? Utan det är bara stopp mot att betala ut övertidsersättning,/komp för övertid som ändå måste genomföras?

Helt orimligt och avtalsvidrigt. Någon chef måste ha missuppfattat något. Be din vän prata med facket eller lokal HR-funktion

Om man ska ha stopp för övertid på riktigt måste man ha en plan för lösning om/när behov ändå uppstår. Det gör det alltid i personvårdande yrken, så fort någon blir sjuk om inte annat

Svaret är att du inte vet.

Finns fog för att vara medmänskligt lojal mot kollegor, uppdrag och “kunder”. Finns exakt noll fog för att över tid och generellt vara lojal mot sin arbetsgivare. Din arbetsgivare är alltid starkare, klarar sig utan dig som individ och har alltid intressen som är överordnade omsorgen om dig. Om skiten träffar fläkten och pengar till löner tar slut så åker du ut snabbare än en såpad säl i gummidräkt

Inget generellt fel på de flesta arbetsgivare för det, men de är aldrig till för sin personal. Då är det en intresseförening

Låter som din direkta erfarenhet är av något annat än förskola.

Förvisso, men pratar vi privat eller offentlig förskola? Min erfarenhet tror jag är generellt sann i offentlig sektor och då har jag direkt erfarenhet från både kommun, landsting och statlig sektor.

Offentlig.
Det verkar dock vara rätt stora skillnader mellan kommuner.

Okej, ja ibland kan det vara skrutt i offentlig sektor också