Jag hade nog gått igenom anställningsavtalet först. Sen om det står att min arbetstid är mellan 08.00-17.00. Visa det för HR. Om de vill förskjuta er arbetstid så har HR rätt att gör det. Ersättning för det utgår givetvis. Sedan om ni inte känner er lika motiverad att göra samma jobb men mindre betalt. Byt jobb.
Den region jag arbetar för, där arbetar vi för att få it-direktörerna och Region direktören att förstå att det går inte att skjuta på arbetstiden…
Om du skulle patchar tex mellan 17-23 då kommer du behöva jobba den tiden mindre på dagen, och är ni ett gäng som jobbar på kvällen så är det ett gäng som inte kan arbeta på dagen + att ni måste sova på morgonen dagen efter…
Den/de som har beredskap kan inte jobba med patchning då de kan inte ändra sitt schema…
Har som sagt diskussioner med HR nu och de struntar helt och hållet i att verksamheterna och vården kommer drabbas om inte liknande patchning såsom du har, får fortsätta.
Om du är med i Vision så tycker jag att du ringer vision direkt (0771440000) så hjälper dom dig! Du kan också börja hos ditt lokala ombud om det finns ett sådant… Vad det hänger på är vad det står i ert kollektivavtal… HR är bara där för cheferna
så ta var dom säger med en nypa salt…
Är själv med i Vision och ombud men helt fel branch för dig… så ring eller fråga är mitt tips!
Låter som de kör en fuling. Vill de bli av med er i personalen kanske?! Alltså ge folk uppgifter de ogillar så att de byter jobb, är svårt att kicka folk annars.
Jag hade inte accepterat liknande upplägg utan dragit. Vi får vid övertid alltid ersättning och om det ringer på beredskap är det alltid 3h övertid även om det bara är en timmes jobb.
Och vad gäller Windows, vi kör automatiska omstarter på totalt ca 500 windowsservar vid varje servicefönstern endast beredskap agerar på larm om det ringer. I dagens läge är det bättre att patcha än att inte patcha.
Jobbar själv inom IT och har tidigare varit driftchef.
Att ni skall begäras jobba utökade timmar och obekväma tider utan någon typ av ersättning är inget som ni bör acceptera.
Som du nämnt så är ni flesta anslutna till Vision, är din arbetsgivare ansluten till ett kollektivavtal?
Jag hade börjat med ringa till ditt ombud på Vision och berättat om din/er situation och tagit stöttning av facket, det är trots allt därför de finns.
Utöver det så hade jag inte arbetat utöver ditt anställningsavtal, om arbetsgivaren behöver arbete utfört efter utsatt arbetstid så får de i så fall beordra detta med korrekt ersättning.
Sen tillsist vill jag nämna att det finns fler arbetsplatser där ute, nöj dig inte med en dålig
Lycka till!
Som flera har skrivit, kontakta er fackorganisation. Jag tittade på Visions kollektivavtal med kommun och region länk till kollektivavtal. Det var inte så där väldigt fördelaktigt för den anställde.
Förskjuten arbetstid ger inte automatiskt rätt till övertidsersättning
Ersättning för obekväm arbetstid gäller bara från kl 19 till 06 på vardagar samt på helger. Dessutom väldigt lågt belopp, 19-22 så är det 24 kr i timmen.
Men det här ska er fackförening kunna på sina fem fingrar. Ta hjälp av facket!