Övre medelklass i Stockholm

Klassiskt citat tillskrivet Buffet:

Wallstreet is the only place that people ride to in a Rolls Royce to get advice from those who take the Subway.

5 gillningar

Låt oss inte fastna i diskussioner om klassamhället. Jag tycker inte heller om att använda begreppen men här ska de ses mer som en fingervisning om vilka vi pratar om.

1 gillning

Tänker du att denna tråden ska ge dig någon form av underlag eller insikt i hur andra människor lever?
Vi sitter ju bara och kräket ur oss antaganden och fördomar. Jag någon skriver här är ju ungefär lika autentiskt som det du ser i valfritt avsnitt av Solsidan.

2 gillningar

Som jag skrev tidigare, trådens tillkomst är för att få en bild av den här lilla delen av Sveriges befolkning har för ungefärliga förutsättningar, eftersom det i vissa trådar nästan förutsätts att vi andra ska ha koll.

Jag fattar det, men det är ju fortfarande bara en hög med gissningar. Typ ”jag tror att man har tre sommarhus på plats x, y och z” eller ”man gillar franska viner”.

Så jäkla endimensionella är inte folk.

Vilken klassteori ställer du frågan utifrån? Det finns ett knippe att välja från :P.

Givet den sista länken och Webers definition har den övre medelklass-människan en forskarutbildning och komfortabel inkomst. Bara att kolla av mot SCB hur många sådana det finns, vilka yrkeskategorier de är mest frekventa i och checka löneläget för dessa yrken.

Är Stockholm med bara för att fokusera på bostadsmarknaden som är skev? Det har ju ingenting att göra som så med om vilken social klass man har.

Övre medelklass i Stockholm? Då tänker jag fortfarande på den här artikeln:

Så många odödliga citat här. Hittar tyvärr inte den olåst nånstans nu :frowning:

2 gillningar

Solsidan är dessutom ganska fel för den gruppen jag tror att vi mest diskuterar, nämligen de som pluggat och haft ambitioner och tagit sig framåt den vägen. De är i första hand anställda.

Enligt min erfarenhet av den här gruppen (övre medelklass) finns det tex extremt få Mickantyper, snarare är det fullt med drivna kvinnor med chefsjobb som springer ultramaror. Solsidan handlar om en annan klass där man snarare är egenföretagare och kommer från samma ställe som man bor på.

1 gillning

Är inte begreppet övre medelklass ett samlingsnamn för samtliga medborgare med någon utbildning någorlunda välbetalt jobb och ett smidigt ekonomiskt bekymmerslöst liv. Det är otroligt brett och kategorin har vuxit enormt senaste åren. Hur välbeställt det är varierar såklart.

Överklass och framgång har dock inget med varandra att göra, även om det såklart någon gång har spelat roll. Wallenberg–sfären hör dit p.g.a av långsiktigt inflytande över Sverige och svenskt näringsliv. Varken Zlatan eller Daniel Ek får väl anses överklass, även om de är enormt framgångsrika inom respektive område.

Två inkomster på sammanlagt 200 000 kr/mån brutto åtminstone. I och med att de har gjort en bostadskarriär i Stockholm så bor dem i en av de mer eftertraktade förorterna (Solna, Danderyd, Nacka, Djursholm, Värmdö, Täby, take your pick).
Bostaden är en villa på 170 - 230 m2 och är väl värd minst 13 Mkr i dagens marknadsläge. Lånen behöver inte vara överdrivna då de köpte nuvarande bostad för 5 år sedan, säger vi, så ca 5-8 Mkr i lån.

Då de har en stor villa med tomt så ser jag ingen nytta av ett semesterboende, utan denna familj betalar för utlandssemestrar istället.

De sparar säkerligen 30 000 - 50 000 kr/mån privat (ej pension) i olika former (ISK, KF, förmånskonto, amortering) och de största utgifterna är transport, mat, resor och barnens aktiviteter/kläder/saker.

Detta kanske t.om klassas som vanlig medelklass i Sthlm idag, vad vet jag?

1 gillning

Vän av ordning, Djursholm ligger i Danderyd.
Det finns förvisso ett Danderyd i Danderyd med, men ska du ha med det på listan ska du ha Stocksund också, vilket nog får anses som “mer eftertraktat”. :wink:

Tack för förtydligande :wink:
Precis, missade att ta med Stocksund (i alla fall villaområdena). Sen är ju allting relativt men om man bara går efter huspriserna så ser man ganska snabbt vart de mer välbärgade människorna väljer att placera sig

Härlig tråd! :grin:

För övre medelklass tänker jag också att det finns något typ av ”family office” som hanterar familjens tillgångar. Det kan såklart göras av familjemedlemmar! Men någon måste säkerställa att investeringar följs upp, skogen tas hand om, att fastigheterna hanteras och underhålls, ev lantbruk (ofta eko) och ingående delar (ex maskiner) tas hand om. Det är 1-5 pers som är verksamma i allt från ekonomi till att ta hand om skog och lantbruk.

Om vi pratar övre medelklass som är anställda med löner nånstans runt 75’ så tänker jag att det inte är Djursholm, Saltsjöbaden mm. Villorna bör ligga mellan 14-20 miljoner. Skulle säga att det gäller delar av Täby, Bromma, Lidingö, Nacka och Midsommarkransen, Gamla Älvsjö+Herrängen, Gamla Enskede mm. Och inte att förglömma de som bor i BR för samma peng runt Odenplan i stan

Men inkluderar man egna företagare i gruppen (eller höga techchefer) blir det genast högre priser och kan hamna bortåt 30+ miljoner för en villa, se tex denna artikel från DN från häromdagen. Det är ju dock fortfarande vanliga villor vi pratar om, inte palats.

Japp, detta upplever jag är mitt i prick med verkligheten

1 gillning

Svettigt med tjugomiljonersvilla på de mellanchefslönerna. Förutsätter arv, bostadskarriär eller maxad flyt med investeringar. Troligen lite av allt.

Definitivt bostadskarriär. Många som varit med runt 20 år på marknaden och har köpt attraktiva bostäder för ett antal år sedan har ett stort antal miljoner innestående i sina bostäder.

Vad är medelklass? Borde inte det vara någon som tjänar medelmycket? Typ drygt 30 000 i månaden?

Sant, med justering så exkluderar vi Djursholm, Saltsjöbaden och vissa delar av Lidingö för den övre medelklassen och låter den vara åt överklassen :slight_smile:

Intressant tankeexperiment som är betydligt mer invecklat i verkligheten naturligtvis.

Näe. Medelklassen får väl närmast beskrivas som alla emellan arbetarklass och överklass.

Därför man ibland brukar prata om undre eller övre medelklass.

För övrigt tycker jag att ”klasser” är ett irrelevant sätt att dela in befolkning på.