En vanligare indelning är SEI, Socioekonomisk indelning, med arbetare, tjänstemän, företagare och ej arbetande (studerande, sjuka, arbetslösa, pensionärer mfl), men den har ett antal undergrupper som gör den svåröverskådlig.
Som jag nämnt tidigare så är jag inte heller speciellt förtjust i klassetiketter, men tyckte det kunde vara lämpligt använda övre medelklass i frågeställningen för att göra den lättfattlig.
När Lisa, nu 46, och Kalle, nu 48, letade villa, vilka områden sökte de på mer specifikt i Hemnet-appen? Tre barn kräver yta, skidor, terrängcyklar, golfvagnar och två bilar likaså. Den ena kanske numera kräver laddbox.
Stockholm är Sveriges dyraste stad att köpa hus i. Tänker att det är lättare för alla andra som inte bor där att förstå vilka belopp som krävs för att köpa in sig i ett bättre område.
Låter för mig som en bra bit över “övre medelklass”. Medelklassen måste väl lite per definition utgöras av den stora massan i mitten. Paret du målar upp måste enkelt ingå i de 10 rikaste procenten.
Kul bild man får i huvudet! Jag vill tro att banksäljaren från Hallonbergen tar hand de folk ifrån övre medelklassen som känner sig riktigt rika (5 miljoner eget kapital i boendet och 3+ miljoner på ISK), och att de med större förmögenheter har en rådgivare som tar betalt i procent istället…