P1 intervju 4/4

Ville bara säga att du var grym i intervjun på p1 idag fastän du hade ett riktigt tomtebloss till “motståndare” :ok_hand::slightly_smiling_face:
Lyssnat det senaste året och nu efter intervjun fick jag tummen ur och blev medlem i forumet :metal:

19 gillningar

Ja, så bra!!

Håller med, Jan krossade totalt! Jäklar va bra gjort!:clap: :+1: hatten av.

En länk hade varit bra?

1 gillning

Kan bara instämma. Till och med reportern verkade ju vara påläst. Hade du preppat henne @janbolmeson ?

@FallenFetaOst

1 gillning

Kl 7:39, innan Kulturnyheterna

Bra jobbat Jan! Intressant att MM försökte dra diskussionen till det etiska. Det bemötte du bra. :blush:

2 gillningar

Jättebra Jan!!

Jag är otroligt nyfiken på vad motparten drivs av, det är ju uppenbart en utbildad och klok människa.
Antingen pratar han utifrån sin egen plånbok och är rädd för alternativet eller så är han själv övertalad efter alla år i branschen.

Antagligen en plånboksfråga… vilket är sorgligt😢

1 gillning

Kan någon skicka en direktlänk? Klickar jag på sverigesradio hemsida hittar jag bara P1 morgon fr kl 9 går inte att spola tillbaka

1 gillning
4 gillningar

Så bra! :raised_hands:

Modigt ändå av Daniel att ställa upp, han vet troligen det Jan vet. Men hans jobb hänger väl på att folk inte gör som RT-podden rekommenderar.

Sjukt bra av Jan att lyfta fördelarna med en bra, billig indexfond och bra av P1 att få ihop ett program. Även bra att pusha för en buffert. :heart:

9 gillningar

Jag är inget fan av buffert-tipset. Att registrera ett ISK hos nätmäklare x, y eller z, investera beloppet och sedan glömma bort att kontot existerar hade varit ett bättre tips. De där 5000 kr i ”bufferten” kommer vara borta innan sommaren.

Tycker det var riktigt bra över lag. Det som kunde ha punkterat Daniels argumentation, den ända som han hade, skulle varit om du(@janbolmeson) hade bemött hans argument om att aktiva fonder tillåter mer riktade investeringar och valfrihet med att det finns billiga index för även mer nichade områden där man köper hela branchens/landets/miljömåens höstack. Och även till lägre kostnad än de aktiva.

Det som blev nu var att det var passiv globalfond VS valfrihet(=aktiva fonder).

I övrigt så var det riktigt bra och koncist med tanke på tiden som ni hade. Och du gick helt klart vinnande ur debatten.

Hela inslaget signalerar att toppen är nära.

Hur menar du?

Varför? Sverige har länge varit ett land där intresset för aktier är högt, och det blev mer populärt i och med införandet av PPM och senare ISK. Så att fonder diskuteras i Sveriges Radio ser jag inte som ett tecken på någon bubbla.

Det som blir oärligt här är att Daniel upppenbarligen vet att han inte kan vinna ”välja-vinnarna”-debatten och istället hela tiden försöker styra om det till att aktiv förvaltning handlar om en skräddarsydd lösning för andra mål än högre avkastning. Så har det inte låtit tidigare, utan det han och andra sysslar med är att hela tiden flytta mållinjen.

5 gillningar

Har svårt att svälja argumentet att spara i indexfonder för ”att kunna gå i pension tidigare för att umgås med barnen”.

I övrigt ser jag att Jan vann den debatten.
Ett argument MM kunde anfört utöver att att ta ansvar för ägarstyrning är att inte alla nödvändigtvis vill ge pengar till dåliga bolag som saknar existensberättigande.

I smalare fonder är det lättare att se vad man köper och inte. Givet att man alls är intresserad av vad ens pengar går till. Men det är ju inte alla.

Jag tycker detta var en klockren fras Jan upprepade flera gånger. Perfekt anpassad till målgruppen som lyssnar på P1-morgon, som kanske ser sparande som läskigt eller tråkigt och inte ser meningen med det.

8 gillningar

Bra inlägg från Bolmesson. Max Mathisen hade knappast argument för att välja dyra aktivt förvaltade fonder. Argumenten jag hörde var att även indexfonder kostar (sant, därför bör man även här söka låga kostnader) och att aktiv förvaltning möjliggör att man stöttar vissa typer av bolag, typ småbolag. Det är nog väldigt få av de som gör aktiv placering som har det syftet. Flertalet som väljer dyr förvaltning gör det nog pga rådgivning av bolag som Max Mathisen och storbankerna. I ett längre perspektiv blir det stora belopp som går till förvaltning i stället för till den som sparar.

2 gillningar