Pa16 avdelning 2

Vad jag menar är att det är positivt relativt det man kan läsa sig till då det ofta står skrivet som ungefär “Din förmånspension blir 60% av pensionsunderlag över brytgräns dina 5 sista år, prorata mot antalet anställningsår upp till 30 år”

Om man jobbat 25 år och har ett snitt pensionsunderlag över brytgräns senaste fem år som är 10000kr/månad så betyder det att man vid den tidpunkten har en inarbetad förmånspension på 5000kr/månad

Fortsätter man i samma spår med samma pensionsunderlag betyder det att man får 5 år till och landar på 6000kr/månad.

Drar man ner på arbetet så att pensionsunderlaget de sista 5 åren blir 0, så kan man tolka skrivningarna som att förmånspensionen blir 0, men istället så är det alltså inte de senaste 5 åren som gäller, utan den högsta inarbetade förmånspensionen man haft, dvs 5000kr/månad. Det man förlorar är bara att man inte skalar med 30/30 trots att man jobbat 30 år.

Det låter rätt enligt det handläggaren sa.

Pratade just med ytterligare en handläggare som bekräftade att de räknar på det högsta du redan tjänat in. D.v.s. om man väljer att ta andra arbetsuppgifter och sänka sin lön de sista 5 åren i arbetslivet påverkar inte det du redan uppnått tidigare vad gäller den förmånsbestämda delen.

Jag gav ett medskick att de bör förtydliga detta på deras sida och fick medhåll. De hade inte prioriterat det eftersom att det är förhållandevis få som ligger i avd2, mellan dessa årtal, når över brytpunkten och planerar att sänka sin lön i framtiden.

Jag ska se om jag kan få det skriftligt av dom också.

5 gillningar

Stort tack för informationen! :grinning:

Det stämmer inte att det är de år med högst lön (relativt 7,5 ibb) som räknas. Det är den lön man har när man går i pension eller på annat sätt slutar sin statliga anställning som den förmånsbestämda delen beräknas på.

Det här är en väldigt tydlig sammanställning som inkluderar bl.a. PA16 avdelning 2:

(Förmånsbestämda tjänstepensioner - tidigt uttag och deltidsarbetes effekter_v1.1.pdf heter filen om länken inte funkar längre)

1 gillning

Märkligt med olika besked i dokument respektive från handläggare… :face_with_raised_eyebrow:

Nej, det används en “high watermark”

{84614BA2-1A60-43AE-A9DE-040FA80B0CE5}

Man ska inte förlita sig på vad handläggare säger. Inte ens hemsidan men den säger samma sak som pensionsavtalstexten (numera?):

Pensionsunderlag
Förenklat kallas medelvärdet av de pensionsgrundande årslöner du har haft de fem sista åren för pensionsunderlag. Det innebär till exempel att om du går i pension 2024 grundar sig pensionsunderlaget på årslönerna 2019-2023.

Under de sista pensionsgrundande åren, men inte generellt.

Ja, till skillnad från vad? Förmånspensionen baseras på din lön under de sista pensionsgrundande åren, så vad är det generella fallet som faller utanför fallet pensionsgrundande år.

Man skulle kunna tolka high watermark som att det gällde under vilket intjänade år som helst.

Du verkar missa vad high watermark betyder. Inarbetad pensionsrätt på förmånsdelen försvinner inte även om man arbetar så lite att man helt faller under nivån där avsättningar görs till förmånspension under alla 5 sista år. Det beskrivs på ett flertal ställen i rapporten, som ovan, och t.ex

{0FBE84E9-1ABE-4671-B8C3-C54459D87A0A}

1 gillning

Jag tyckte också att det såg enkelt ut enligt deras exempel i dokument och på hemsidan. Jag litar inte heller på vad en enskild handläggare säger.

Därför kollade jag med 4 olika handläggare, 2 allmänna och 2 stycken som arbetade med just beräkningar och fick samma svar från alla, det du har tjänat in tidigare kan ej sänkas även om du byter ner dig i lön eller går ner på deltid.

Carl-Johan visar på 2 ställen som påpekar just detta.

Nu tittade jag även i rapporten du länkar till utifall att den var uppdaterad sedan jag sist tittade.

Jag tycker att sidan 5 presenterar det ganska bra, ”begränsningar i minskning av förmånsbestämd pension vid deltidsarbete? Ja. En individ ska minst ha rätt till det denna intjänat under arbetslivet”

Sen är frågan då. Hur mycket är det värt?

Ponera att mitt pensionsunderlag är 657 250 under 2024. Det är alltså snittet av de fem senaste åren. Observera också lönen för år 1-4 räknas upp med KPI.

Jag fortsätter jobba statligt 30 år men kommer aldrig upp i underlag över 7,5 ibb.

Om jag är född efter 1973 är värdet 60% av 100 000 kr (657 250-557 250).

Jag har svårt att se att jag skulle ha 60 000 kr i förmånspension. Nån som vet?

Det som står på

är ju direkt missvisande? Går jag i pension 2024 är underlaget 2019-2023 står det. Men jag går ju inte i pension förrän om 30 år, kanske.

Pensionsunderlag
Förenklat kallas medelvärdet av de pensionsgrundande årslöner du har haft de fem sista åren för pensionsunderlag. Det innebär till exempel att om du går i pension 2024 grundar sig pensionsunderlaget på årslönerna 2019-2023. I den pensionsgrundande lönen ingår inte övertidsersättning som har betalats ut i lön.

Redigerad: bra att jag läser tråden innan jag postar. :grinning:. Men stämmer det?

Om jag har avd 2 får jag ju ‘bara’ 31 500 kr avsatt, räknat per år.

Hur menar du? Att du finner 5000 i månaden är skumt lite eller skumt mycket?

Alltså fömånspension får man väl utbetalat varje månad livet ut. De 60 000 kr känns ju extremt mycket bara för att jag ett år (1) legat över 7.5 ibb med 100 000 kr.

Det måste ju påverka om jag ligger över 7,5 ibb ett år eller 30 år? Och viktas därefter?

Om du jobbat statligt i 30 år och de sista 5 åren snittat 100000 över 7.5 ibb så får du 5000 per månad ((30/30) * 0.6*100000)

…vilket i alla fall jag tycker är ganska förmånligt. Fem sista åren är ju direkt avgörande. Det borde vara mer värt om jag legat högt hela tjänstetiden.

Och om jag ligger över 7.5 ibb i mitten av arbetslivet. Då får jag ingenting enligt dig?

Som diskuteras ovan så kan inte din inarbetade förmånspension sänkas (om du ligger 100k över 7.5 ibb mellan år 10 och 15 blir din inarbetade förmånsrätt efter år 15 (15/30) * 0.6 * 100000 som sedan uppräknas med KPI) , men däremot så är det pga konstruktionen mycket mer förmånligt att ha hög lön senare i anställningen.