Panel som representerar den ensamstående föräldern och inte bara "rika"

Jag tror att @janbolmeson har alla möjligheter att göra ett kompletterande avsnitt där de där punkterna jag tog upp skulle kunna vävas in. Det finns helt säkert bra tankesätt och modeller som skulle gå att få fram. Det är knappast heller så att punkterna är uttömmande.

Efter att ha läst alla kommentarer så här långt så håller jag på förslaget att göra några avsnitt för de “fattiga” hellre än att lägga till en panel med uttalanden i slutet på en del avsnitt.

RT-podden består ju av så många typer av avsnitt, de känslomässiga, de nördiga, de supernördiga :disguised_face:, företagaravsnitten, sparanden, lån, pensioner mm, mm men diskussionerna som följer på avsnittet i forumet förs av de mer intresserade och gissar jag de “rikare”.

Däremot kanske ett avsnitt eller web-kurs i hur man hanterar forumsidan tror jag skulle underlätta för att få fler att vara med och diskutera och sprida kunskaper i alla “rikedoms-klasser”.

3 gillningar

Vem är fattig då? Det beror ju på omgivande samhälle, tidsålder och personlig preferens. Det fina med RT och FIRE-modellen är att den är tillämpbar oavsett inkomst- och utgiftnivå.

Intersektionella offerskapspaneler tror jag är påväg ut, just för att det tar varje diskussion från sakfrågan till ett klassperspektiv/ intersektionalitetsperspektiv där “rika vita män” automatiskt är onda och motsatsen är goda.

Woke-flum, rödvinskommunism och fejksympatier för de svaga har vi mer än nog av i media, skolor och politiken. Sådana initiativ är som gjorda för att splittra olika institutioner inifrån.

1 gillning

Du har helt rätt i att det inte är givet vem som ska räknas som “fattig”. Det har skrivits ganska mycket om den frågan, särskilt kopplad till så kallad relativ fattigdom som vi har mycket av i Sverige. Jag har inget intresse av några vänsterperspektiv på den här frågan. Det är inte det som det handlar om. Det finns säkert de som intresserar sig för sådant men jag gör det inte.

Jag tror inte riktigt på någon RT-definition av fattigdom och jag tror inte heller att vi ska prata om fattiga. Den term som borde användas är “vanliga löntagare”. Då slipper vi ifrån alla dumma gränsdragningar, möjlig stigmatisering och fantasier om att frågan egentligen handlar om att införa kommunism.

Vad som är fattigdom för en viss person räcker gott för någon annan.

Ett exempel. Om man bor i centrala Stockholm i en billig hyresrätt och utan behov av bil, då räcker en buffert på 500 000 kr oerhört långt.

Bor man som jag, så vet jag att om några få år måste jag byta bil (kollektivtrafiken är obefintlig) och tvättstugan renoveras. Samtidigt finns hela tiden ett akut underhållsbehov på en äldre villa. Då är inte 500 000 kr så väldigt mycket pengar.

Är man 85 år och har 100 000 kr på banken så har man så man klarar sig resten av livet. Har man 100 000 kr och är 30 år och vill köpa bostad, kommer man ingenstans.

Det är oerhört svårt att sätta några generella regler över vem som är rik och vem som är fattig.

5 gillningar

Bra feedback. Jag ska vara helt ärlig att det är svårt att hålla alla perspektiv i huvudet samtidigt.

Samtidigt upplever jag också att det är jättesvårt - hur når man ut till den ointresserade målgruppen?

Tja du…
Delar av mig svarar: click-bait
Andra delar av mig himlar med ögonen o säger don’t go there please, och menar väl egentligen att det känns som resursslöseri att ens försöka nå en ointresserad målgrupp, för frågan är om det är DIN målgrupp över huvud taget?

7 gillningar

Vem har sagt att målgruppen skulle vara ointresserad? Om vi pratar om olika idéer om allokering, fonder, avkastning och sådana saker så finns det helt säkert en stor grupp som är ointresserad. Handlar frågan istället om de saker som den breda gruppen har riktiga problem med så förstår jag inte hur någon skulle kunna vara ointresserad.

Jag uppfattar fortfarande att de punkter jag listade i en annan tråd är synnerligen relevanta. De handlar inte om hyresrätt. Den grupp som har störst problem i Sverige idag är dock “personer som bor i ägt boende men som egentligen borde bo i hyresrätt”. Att här och nu flytta till hyresrätt som “lösning” vore kanske önskvärt men det är ju just bristen på lämpliga hyresrätter som är en av grundorsakerna till att läget ser ut som det gör.

Frågan kokar någonstans ner till om RT ska vara en klubb för särskilt rika, och då göra snäva avsnitt för en mindre grupp, eller om det ska finnas en folkbildande ambition att nå ut till en bredare grupp. Det handlar inte om att byta inriktning. Det handlar om att sticka in med enstaka avsnitt med en annan profil riktade till en bredare målgrupp. Dessa kan med fördel marknadsföras via FB eftersom jag inte är övertygad om att den huvudsakliga målgruppen är mainstays på forumet.

1 gillning

Jag håller med @tankespjarn där, det är inte de ointresserade du ska nå ut till men uppmuntra att de okunniga blir mer intresserade (hårfin skillnad) av att delta i forumet och lära sig mer och på det viset få en större spridning i diskussionen.

Men jag vidhåller min tidigare ståndpunkt, att några enklare, mer lättförståeliga avsnitt skulle berika RikaTillsammans och förhoppningsvis skapa fler intresserade bland de med mindre pengar.

Om man till slut (efter många om och men) har kommit fram till att man ska intressera sig för sin ekonomi så är steget långt till att ha behållning av 1,5 timmar långa avsnitt nästan oavsett vad de handlar om.

3 gillningar

Kände mig både rik, sparsam och ekonomiskt ordnad tills jag började hänga här. Kanske läge att döpa om forumet till “fattiga tillsammans”. :laughing:

4 gillningar

Jag funderar lite löst på om “titlarna” på forumet på något sätt skulle kunna användas för att markera “nivå”. Jag menar nu alltså att man själv skulle kunna välja mellan några olika begrepp. Där skulle antingen ordet “Nybörjare” eller andra ord kunna vara bra.

Skulle man veta om en person att hen köper “aktieraketer och krypto” typ så skulle det i någon mening underlätta. Det är så lätt att missförstå det folk frågar om på forumet. Man kan lätt bli idiotförklarad. Om man kunde sätta en etikett på sig själv kanske det skulle kunna bidra till ett lite mer tolerant klimat.

Denna idé är inte färdig utan en ganska spontan grej. Det är alltså fullt möjligt att samma sak som jag pekar på här kunde uppnås på något annat sätt. Jag tänker mig dock att “Regelbunden” som jag har som “titel” nu skulle kunna ersättas av något lite mer pedagogiskt. Framför allt vore det bra för den som är mer novis att kunna skylta med det.

Jag skulle själv säga att jag knappast är någon finansiell expert men att jag däremot har ganska bra koll på arbetsmarknad och bostadsmarknad. Expert är jag knappast där heller men där har jag iallafall erfarenheter som ändå har en viss relevans. För att räknas som expert skulle man rimligen behöva jobba specifikt med frågorna i ganska många år. Att bara ha erfarenhet från “det egna livet” är bra men räcker inte så långt.

1 gillning

“NFT-trader” - “skumt, ingen svarar, det är som att hela forumet ghost:ar mig…” :wink:

Idén var lös och vilka “titlar” som skulle vara möjliga är en mycket öppen fråga. Samtidigt kanske det där du nämnde inte är så dåligt. Det kanske är du som knäckt koden till hög avkastning till låg risk? Säkert finns det de som skulle vilja veta. Ovanstående kan uppfattas som ironiskt men det är just den här utforskande inställningen som jag vill åt.

Ja, det var inte kritik mot idén som sådan. Bara en fånig tanke som dök upp och ville ut. :upside_down_face:

Vi kanske behöver justera trådens frågeställning?

Hur lyfter vi frågor som inspirerar och vägleder den som har det ekonomiskt kämpigt?

Vilka verktyg finns tillgängliga för låginkomsttagare för en mer trygg privatekonomi?

Hur förbättras förmågan att nå ut till de ekonomiskt nyfikna, som saknar erfarenhet och kunskap?

Sen gillar jag själv ordet låginkomsttagare än fattig bättre. Men det kanske bara är jag! :see_no_evil:

9 gillningar

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dw9BPz/ranta-andreas-30-har-inte-rad-med-mat

Det behöver inte vara låginkomsttagare enbart som har problem idag. Många har helt normala inkomster.

Många här som upplevs som rika idag har börjat i helt andra ändan. Och är det några man som låginkomsttagare bör ta råd ifrån är det ju just dem som lyckats ändra sin situation. Inte andra som är kvar. Min egen erfarenhet är att det var lärdomen i hur rika tänker som kom först. Godare ekonomi sen. För min del innan jag hittade hit. Men just den lärdomen är viktig att RT förmedlar.

Jag tänker att forumet ändå heter Rika tillsammans och handlar om resan dit. Nu handlar avsnitten om massa olika saker som passar för olika personer. Tanken på att i början av varje avsnitt ha en disclamer för alla den inte passar känns mest störande. Bredden av avsnitt med olika inriktning är en styrka, att fattiganpassa allt för att inte avskräcka någon tror jag snarare minskar intresset.

Däremot kan jag hålla med om att avsnitten allt mer handlar om slutet på resan mot rikedom än början. Inte så konstigt kanske med tanke på att Bolmessons kommit ganska långt på sin egen resa. Men det skulle absolut kunna göras fler avsnitt om just hur man tar sig ur ekonomiska svårigheter och startar sin resa.

Tex. Hur gör man en skuldsanering?
Vilka verktyg har man för att klara en ekonomisk kris som skiljsmässa eller arbetslöshet?
Hur kan man tänka om att byta karriär till nåt lönsammare?
Vad kan man göra för att öka cansen att få en bättre betalda befattningar?

Karriiärsplanering för lågutbildade är ett helt outforksat ämne. De flesta med låglöneyrken tror att karriärsplanering bara är till för rika och så går de kvar på samma lågavlönade deltidsjobb de hatar. Enda anledningen att söka sig något anat skulle va att man får sparken.

Just några sådana avsnitt som verkligen hjälper och inspirerar människor till att ta första steget tror jag kan va en nyckel till att nå ut även till ointresserade. För många gånger är det just en kris och ett akut behov som tvingar fram ett intresse.
Never waste a good chrisis! Utnyttja den till att lära människor ett bättre sätt.

6 gillningar

Detta är väl helt normalt? En ensamstående med barn har extremt svårt att dra runt en högbelånad villa. I min min värld är detta självklart. Hade jag och frugan skilt oss för 30 år sedan, hade jag tvingats sälja huset jag med.

Visst, mer en illustration av nuläget.