Vad som gör mig lite stolt är att jag förutsåg detta för fem år sedan. Inte när, men att det skulle komma en käftsmäll mot de fattiga när nollräntan tagit ut sin rätt.
Att trycka djävulskt mycket pengar, ha politik som tar från närande och ger till tärande verksamhet och skänka bort stora biståndsbelopp; självklart blir det inflation och kronfall. Förr eller senare. Det drabbar de svagaste.
Jag minns hur förtvivlad jag var. Jag kunde inte sova eller tänka på något annat då. Sedan kom corona ovanpå vilket säkert kostade en del i stöd till drabbade länder o.s.v.
Jag delade upp samhället i deciler för att se hur 10% inflation skulle slå mot olika inkomstgrupper. Jag kan bara säga att jag är glad att jag inte är i den fattigaste decilen just nu Samtidigt föreställde jag mig mer våld, brott och fler politiska manifestationer. Visst, det förekommer - men jag trodde det skulle vara ännu mer.
Det är fint att hjälpa utsatta. Men det finns många forum för det. De flesta stora samhällsinstitutionerna bygger på det sedan 100 år. Och i den sitsen är det lite den enskilde kan göra. Möjligtvis hade ränta-på-ränta effekten kunnat hjälpa många inse hur dyra olika lån är. Men att räkna procent är ju för mycket begärt av många. Ett lyxfällan-avsnitt vore iofs intressant. Jan och Caroline kände väl någon programmledare från lyxfällan?
“Lösningen” är nog att inte försätta fattiga i en kass situation från början. Begränsa inte bostadsbyggandet med stränga byggregler, miljöregler och hyresreglering. Då försvinner ⅓ av inflationen. Lägg inte ner kärnkraften och ta bort hinder för snabb och billig transport (bränsleskatt, bussfiler och cykelvägar). Ta bort eller sänk arbetsgivareavgiften, momsen och inkomstskatten för fattiga. Sänkt skatt hade säkert kunnat stimulera ekonomin lika bra som sänkt ränta. Krisen är ju skapad.
Just detta tycker jag hade varit bra att ha avsnitt om.
Och gärna exempel på hur man mitt i livet, med barn och bolån kan göra förändringar i stort och smått som tex karriär. Jag tror många känner sig fast och inte kan göra förändringar. Hur kommer man förbi det?
Jag tror inte det är lönt att specifikt nå ut till en grupp som inte vill, ett exempel på detta är ju jehovas vittnen. Tror aldrig jag hört någon säga “jehovas knackade pp igår det var riktigt kul”
Jag tror sättet du når ut till de som inte bryr sig är att ha en existerande forum / podd / blogg som ständigt växer. Tillslut när dom “snubblar” in på någon del av det ser don hur mycket som finns, då kan intresset växa.
Tror också det är svårt att nå dom som får ångestpåslag så fort ordet räkningar och budget nämns.
Men för de nyfikna och ovana, så finns nog en publik. Men som sagt. En del har precis lärt sig gå medan RT ofta informerar om hur man hyvlar av några sekunder på sitt maratonlopp.
Jag håller med att det är svårt att locka hit folk som inte vill. Men med några bra nybörjaravsnitt som ändå riktar sig till dem kan göra det lättare för en intresserad att tipsa om nåt som den ointresserade ändå kan smälta och kanske se ett till.
Tror att den som sitter i skiten är i desperat jakt på något hopp. Och kan man förmedla en bild av att det faktiskt finns någon väg som funkar kan det va mycket värt. Speciellt om den kan förmedlas i ett lättsmält format. Gärna av någon som gått den själv.
Jag har tänkt på detta orimligt mycket under de senaste 2 dygnen. Jag tror som jag nämnt ovan inte riktigt på att försöka tvinga/lura/locka in människor i något ämne dom inte är intresserade av, det tenderar enbart att resultera i avsky.
Däremot tror jag att när någon “snubblar” över ett ekonomiforum och börjar läsa eller tänker “jag behöver ta tag i detta nu” så kan det vara så att en podd med 320+ avsnitt som är ~1h var känns som ett oöverstigligt berg. Vart börjar man? Hur börjar man? osv.
Även med sammanfattningen på 1h kan det kännas långt och jobbigt. Då 1h konstant lyssning av något man egentligen inte bryr sig om känns extremt tungt för de flesta.
Jag tror det bästa vore en liten spellista med 10 st 20 min långa avsnitt där varje avsnitt har ett tema. Spellistan skulle kunna heta ex, Ta tag i din ekonomi på 10 veckor! där tanken är att en skall lyssna på en 20 min avsnitt varje vecka. Det är i såpass små bitar att de flesta borde klara av det, även om man är ointresserad.
exempel skulle kunna vara:
1 - Identifiera vilka skulder du har.
2 - Hur påverkar ränta dina skulder
3 - Betala av skulder, snowball eller avalanche?
4 - Vad är en buffert
5 - Hur stor buffert skall du ha?
6 - Vad är ränta på ränta
7 - Vad är skillnaden på aktier och fonder
7 - Hur ställer man in ett passivt sparande
8 - Hur mycket bör du spara
9 - Förhandla bolån (Din största utgift)
10 - Sammanfattning och diskussion samt frågor från tidigare avsnitt.
Jag tror något sådant hade kunnat fungera väldigt bra.
Jag tror det viktiga är att dom är korta samt att det finns någon läxa i slutet, ex kolla vilka skulder du har, räkna på hur mkt du betalar i ränta osv.
Ett potentiellt problem som du illustrerar väl här är att information som riktar sig till “nybörjare” kan läggas på olika nivåer. En grupp är personer som är “ekonomiskt mindre erfarna” men ändå kommer från hem där de fått “någon sorts klokskap” med sig. Andra är “analfabeter” som kommer från hem där “ekonomi som planerad process” aldrig funnits på kartan, där allting varit “en kamp månad för månad”. Det är svårt att hitta en nivå som passar för båda de här grupperna.
Det är också oklart, iallafall för mig, hur respektive grupp tänker. Om budskapen ska nå fram behöver de rimligen utgå från det som respektive grupp själva anser är “problemet”. Det är inte alls säkert att deras syn på ekonomi är korrekt och att den “medicin” som Dr. Jan skriver ut är vad de önskar sig. Dr. Jan kan mycket väl ha bättre förståelse för sjukdomen och vad patienten behöver men om patienten själv önskar sig något helt annat är risken stor att denna slutar lyssna och kör på som vanligt istället.
De är absolut svårfångade. De kan säkert fås att klicka på någon länk som handlar om någon exakt fråga som de har upplevda bekymmer med. Risken att de anser att problemet är något helt annat än mer kunniga personer anser är dock betydande. För att de ska ta till sig några större paket med “klokskap” skulle de nog behöva komma ur sin nuvarande situation och nivå på ett mer fundamentalt sätt först. Det är säkert görligt men det ligger nog över poddens potential att fixa till.
Skillnaden är mellan dem som accepterar att det är objektiv och uträkningsbar matte och dem som inte vill acceptera det. Som någon som gått från utfattig till rättså bekväm är det mitt perspektiv. Lösningen på det känslomässiga samt på situationen var överlag att räkna och vara konsekvent.
Jag tror som Nestor skiver att definitionen av vad fattig är varierar mycket.
Jag jobbar med gruppen Missbrukare/Hemlösa och för mig är nog fattig något helt annat än för många här.
Även fast jag på en mörkhumoristisk sida skulle skratta av att se Jan och Carolione få lära sig om hur man bäst säljer koppar, snattar på Ica eller vilken Öl som har bäst pris i kostnad kontra alkoholmängd så tror jag inte det ger så mycket för den breda massan.
Jag skulle dock tycka (Kanske är gjort jag har inte koll på alla avsnitt) är att man undersöker varför folk inte blir “rika” och på så sätt kan dela information som gör att folk inte hamnar i samma fällor.
Vi ser en jättestor ökning av unga hos kronofogden och även som söker skuldsaneringar, det finns massa orsaker men överkonsumtion är en stor bov.
Nu är tyvärr många företag vi investerar i delvis skyldiga till detta beteende då företag gör allt för att göra oss aktieägare glada så det kanske blir en obekväm realisation.
Samtidigt tycker jag det är klurigt… Låt oss se söndagens avsnitt som är en sammanfattning av väldigt mycket. Sedan upplever jag kring ovan att:
Det finns på hur många andra sajter som helst - t.ex. jämför avanzas sida om “amortera eller investera” och jämför mitt avsnitt “amortera eller investera”. Jag upplever - eller vill gärna tro att det är en viss nivåskillnad.
Att göra ett “identifiera vilka skulder du har” - upplever jag skjuter bredvid målet. De som skulle ha nytta av det kommer inte ta till sig det och ni som gillar det vi gör, kommer tycka att det är alldeles för låg nivå och totalt orelevant.
Av teasern för söndagens avsnitt uppfattade jag att tänket har varit att göra ett grundläggande avsnitt baserat på punkter men som fortfarande håller sig inom RT:s vanliga ramar. Det innebär att den vanliga fanbasen känner igen sig och att det rör sig på fast mark. Nackdelen är att det förmodligen inte rör sig så långt utanför den vanliga fanbasen. Skulle ambitionen vara att nå en ny målgrupp mer på riktigt skulle det nog kräva mer av nytänkande.
Absolut. Jag är idel öra och samtidigt behöver man fundera på att om alla är målgruppen så är ingen målgruppen. Jag är tveksam om jag kan få ett lyssnande i den målgruppen. Som någon skrev till mig - jag tillhör ju inte skaran “flashiga ekonomipoddare”.
Jag kan tycka att ett helt anpassat avsnitt för nyanlända invandrare kunde vara både roligt och vettigt, typ ”Hej Hassan och välkommen till Sverige!” Detta skulle vara något mer folkbildande. Det skulle förutsätta ett något ”styltigare” tal och genomtänka ordval. Man skulle också behöva tänka på att aktiefonder rimligen inte finns i t.ex. Syrien.
Samtidigt skulle det kunna innebära att forumet får ett större inflöde av ”riktiga nybörjare” som behöver hjälp på riktigt, alltså en helt annan kategori än de ”nördar och wannabe-nördar” som dominerar idag. Detta skulle kunna uppfattas som ”tjatigt och tröttsamt” av den nuvarande användargruppen.
Hej! Jag är ensamstående mamma. Talar i detta inlägg inte för alla ensamstående utan enbart mig själv.
Jag hänger inte på RT för att bli bekräftad i min könstillhörighet eller livssituation. Jag hänger på ”ensam-mamma/förälder”-forum också och ser inte att RT behöver fylla den rollen också. Visst, i vissa sammanhang som faktiskt ska vända sig till alla, t.ex. SVT eller 1177, känns det viktigt att alla perspektiv finns med. RT har och bör inte ha samma bredd; såsom någon tidigare skrev, ”att vända sig till alla är att vända sig till ingen”.
Visst ser jag knasiga, überprivilegierade och världsfrånvända åsikter på forumet ibland. Tycker det är underbart att de finns där - det får mig att komma utanför min åsiktsbubbla och förstå hur andra tänker. Om RT skulle ta ett större ”låginkomsttagar”-perspektiv borde det inte vara för låginkomsstagarnas skull utan för den ovan beskrivna klicken, som kan behöva lite folkbildning och reality check. Men jag vet inte om det vore ändamålsenligt, tror de skulle lämna forumet om det blev för PK. Jag tycker tonen är tillräckligt god hos tillräckligt många forumdeltagare för att helheten ska kännas ok.
Jag har en lön en bit under Sverigemedianen och kan inte lägga undan så mkt per månad. Men har lite besparingar och har har endast ett lån (bolån) så känner mig inte fattig.
Trots detta behövs det inte många minuters läsning/lyssning för att förstå att jag har det rätt annorlunda i vardagen än många här inne, men det är som med allt annat, man får plocka russinen ur kakan och scrolla sig bort från det som är irrelevant för en.
Jag hittade hit för några år sedan för att jag ville få råd om hur jag skulle placera ett mindre arv jag fick. Blev förtrollad av FIRE-tanken och levde några år utifrån ett fat-FIRE-tänk. Det var dock när Jan och Caroline lyfte frågan om huruvida målet var att dö rik eller att konsumera medan man lever så att man får maximal glädje av sina pengar under livet, som allt föll på plats. Idag, när barnen fortfarande är just barn, lägger jag mer tid (och pengar) än förut på att skapa minnen med dem. Vi reser medan jag har orken och hälsan, och medan de fortfarande är så unga att de vill åka med på familjesemester. Även i vardagen prioriterar vi sådant som går att göra nu, men som kanske pga ålder, hälsa osv inte kommer att vara möjligt om några år. Jag är RT innerligt tacksam för denna insikt, som på riktigt får mig att känna mig rik.
Ett avsnitt, eller tilläggsperspektiv i avsnitt, för ensamstående borde inte bara handla om ekonomi, utan också om tid och nätverk. Ett exempel: Lyssnade på avsnittet om att hyra ut sin bil. Jag har bil och den står oanvänd ibland. Men jag vill ändå inte hyra ut den, för om jag skulle åka kollektivt med barnen överallt så skulle det ta så lång tid att middagen skulle bli jättesen eftersom ingen annan lagar den åt mig tills vi kommer hem. Och om barnen blir sjuka är det jätteviktigt att kunna ha bilen för att ta oss den rätt korta biten till vårdcentral och apotek, eftersom barnen inte orkar gå den sträckan med feber, och jag inte har någon i mitt nätverk som bara kan släppa allt och skjutsa oss eller hämta ut medicin. Så - det blir ingen biluthyrning av ork- och trygghetsskäl.
Ett annat exempel; skulle vara kul att testa dumpstring nån gång, men kan inte lämna barnen ensamma på kvällen/natten och ge mig ut med pannlampa till containern vid affären. Dessutom sover jag på natten, helt utmattad, skulle aldrig klara ett dylikt sidoprojekt!
Så - om RT vill bredda perspektiven, tänk in lite av ovanstående ibland. Och låt Caroline blomstra lite mer i poddavsnitten, hon kanske kan programleda ibland och inte bara vara sidekick?