Panel som representerar den ensamstående föräldern och inte bara "rika"

Jag uppfattar att vissa avsnitt med ”bredare fokus” kunde vara en rimlig inriktning. Att göra avsnitt specifikt för/om ensamstående är inget som nämnts innan. Det mest rimliga vore väl rimligen då att intervjua någon i den gruppen som hittat något bra sätt att hantera ekonomi.

Åsikter och ”snedvridna perspektiv” är väl svårt att helt komma ifrån. Att försöka göra det skulle medföra en massa censur och det skulle vara klart kontraproduktivt. Däremot stör jag mig på det ”förakt mot fattiga” som ibland har förekommit.

Att ta till sig någon form av identitetspolitik gällande vem som får uttala sig om olika frågor vore direkt olämpligt. Det skulle dels leda på ett konstigt tassande på tå kring vissa frågor dels bekräfta att vissa grupper i samhället, som förespråkar sådant, har rätt. Det har de inte. Även om vissa människor har fel kan de dock ändå vara ganska många.

Jag märker också av att det är svårt att föra ett bra samtal i forumet då synen på vad som ekonomiskt är ”helt vanligt” är diametralt olika för de som lever i en rikemansbubbla och de som tillhör den övervägande majoritet av Sveriges befolkning utanför bubblan.

Ett exempel var när vi pratade i en tråd om ”helt vanliga familjebilar” så upptäckte jag att betydelsen för en del inte var en bättre begagnad kombi för 75-150 ksek utan det pratades utan att blinka om Teslor och andra premiumbilar för 650+ ksek.

Ett annat exempel är att för vissa verkar det vara helt självklart att det när som helst finns minst ett par hundra tusen kronor tillgängligt att låna för nästan nollränta via värdepappersbelåning och att det ska vara standardräntan när man räknar på kapitalkostnader. Och om man vågar säga nåt om att alla inte har den optionen så blir man bemött med en ganska stor portion arrogans av vissa.

Jag tror att det handlar om empati och attityder, att kunna sätta sig in i andras situationer i kommunikationen med medmänniskor.

3 gillningar

Jag håller med om detta.

Det här med portföljbelåning som verktyg för att uppnå andra saker eller, för den delen, att använda studielånet som ”hävstång” att investera med uppfattar jag som lätt suspekta idéer. Det handlar inte om vad som är möjligt eller inte utan mer om att lyfta fram sådana ”lösningar” vittnar om total verklighetsfrånvändhet. Vi kan kalla dem för ”Marie Antoinette-lösningar”.

Redan att spara barnbidraget är Science Fiction för många men det är ändå såpass utbrett att jag uppfattar det som ok.

1 gillning

Jag tänker att ordval som fattig, ensamstående etc leder tanken fel. Är det inte bättre att prata om hushållsinkomst? Alltså om du tjänar mycket eller lite pengar varje månad? Beroende på din hushållsinkomst krävs olika åtgärder för att röra dig mot en bättre privatekonomi. Och tyvärr är det olika mål och takt som gäller. Har du ett låglönejobb kan du inte spara så mycket i reda kronor och ören.

Däremot håller jag med om att forumet inte är representativt för folket i stort. Här känner jag mig fattig trots att jag tjänar betydligt mer än snittet. Det är nog svårt att se sådan bias.

1 gillning

Fattig är det ord som förekommit tidigare mer generellt. Ensamstående dök av oklar anledning upp i titeln till den här tråden. Specifikt fattiga handlar det ju inte om utan mer två grupper:

1. Låg- och normalinkomsttagare. Majoriteten av Sverige befolkning.
  2. Personer med (normalt tillfälliga) ekonomiska svårigheter t.ex. i form av skuldsättning.
2 gillningar

Jag tror dessa grupper kanske inte faller inom ramen för RT:s målgrupp. Det känns mer som att målgruppen är medel- och höginkomsttagare som drömmer om att bli ultrarika eller göra en FIRE-exit.

Däremot tror jag det är nyttigt med innehåll som riktar sig till den som precis börjat sin ekonomiska resa, ett nybörjarperspektiv. Sedan trillar många (läs: jag) tillbaka i dåliga ekonomiska beteenden. Just att undvika fällor som lifestyle creep, köpa för dyr bil eller dra på sig för höga boendekostnader tror jag skulle vara nyttiga avsnitt. Typ lite det som @angaudlinn tog upp i sin intervju. Normalbemedlade som lever väldigt ekonomiskt.

2 gillningar

Jag smyger runt här i forumet men har aldrig kommenterat tidigare då jag känner att jag inte har så mycket att tillföra.

Jag tillhör “bottenskrapet”, på pappret iaf :wink:
Min högsta avslutade utbilningsnivå är 9 årig grundskola, sjukpensionär på grund av kronisk värk, inkomst före skatt 13000 kr och nu avrundade jag ändå uppåt.
Född 1981, uppvuxen med en mamma som var hemma med oss barn och en pappa som arbetade som svetsare. Kommer alltså inte från gamla pengar eller en miljö där varken sparande eller investeringar var något man pratade om vid middagsbordet.

Jag hittade till Rika Tillsammans via Youtube för några år sedan och kände med en gång att det var paketerat på ett tillgängligt sätt.
Att Jan och Caroline är jordnära och jag aldrig upplevt att de sitter på några höga hästar vilket gjorde att jag lyssnade vidare och fyllt i ett kunskapsglapp jag hade.
Tack vara Rika Tillsammans,(och såklart min man som låter mig styra ekonomin fritt) så har vi nu ett långsiktigt sparande som är större än vad jag någonsin kunnat föreställa mig, men framförallt ett ekonomiskt självförtroende som jag saknade tidigare.

Det jag vill komma till är att jag tycker att Rika Tillsammans når ut till oss med längte inkomst, vi kanske bara inte hörs lika mycket i forum och kommentarer :blush:

Bifogar en del ifrån ett tackmail jag skickade till @janbolmeson och @carolinebolmeson där jag maler på lite till om samma fråga.

"Jag ser ibland kommentarer på youtube och forumet att ni upprepar grunderna för mycket vilket jag inte alls håller med om. Jag tycker att ni lyckas alldeles utmärkt med balansen mellan basen i investeringar och mer utmanande avsnitt, repetition är ju kunskapens moder. Tänker att det är fler som jag som följer er, men som inte kommenterar då man känner att man inte har så mycket att bidra med.
Jag upplever att det inte bara är jag som har detta kunskapsglapp eller tänk om att privatekonomi är svårt och tråkigt. När jag pratar med vänner och bekanta så sparar visserligen många i fonder, men i princip alla går på vad banken rekommenderar, alltid höga avgifter, svårt att greppa vad höga avgifter gör över tid. En av våra vänner som hade snappat upp det här med låga avgifter och köpt billiga indexfonder köpte 4 olika indexfonder för att sprida risken men alla fonderna var i princip samma index.

Ni gör ett så himla viktigt jobb med RikaTillsammans som sprider denna kunskapen. Min brorsdotter som nyss fyllde 18 år önskade sig en introduktion i investering i födelsedagspresent, så vi satte oss ner, kikade på avsnitt 99, diskuterade utifrån avsnittet, använde oss av ränta på ränta-kalkylatorn och så fick hon pengar i två indexfonder och en aktie i Investor av oss för att komma igång. Även vår dotter Signe har en del pengar i aktier och fonder som hon har valt själv som ett sätt att lära sig."

12 gillningar

Kan bara säga ja och amen på detta!

Edit: välkommen till forumet :blush:

4 gillningar

Blir så glad av att läsa ditt inlägg Carolina! Det, precis DET är ett sjukt viktigt perspektiv; din historia och hur du använder kunskapen på RT till nya möjligheter. Önskar vi fick fler inlägg av samma typ!

Hoppas vi får höra mer av dig framöver i forumet! :slightly_smiling_face:

6 gillningar

En bra poäng att det här med att upprepa grunder inte är något problem. Jag tycker nog tvärtom att det bidrar till någon sorts röd tråd, att det gör att man lättare kan se hur saker hänger ihop.

En mer personlig reflektion är att idén om ”att inte ha något att bidra med” inte känns riktigt rättvisande. Som jag förstår det du skriver har du så att säga gjort allting rätt från början. Jag kan själv konstatera att om jag hade gjort det hade min ekonomi varit bättre än vad den är idag.

Det finns ett återkommande mönster på forumet med olika (sannolikt) yngre personer som kommer ut som ”kamikaze-investerare” och tror sig enkelt kunna slå index genom sin allmänna förträfflighet och några några tips i Veckans affärer. Jag kan spontant tänka att du som ”förnuftig investerare” borde ha större anledning att känna någon sorts självförtroende än vad den här gruppen har. Det har inte, eller borde inte ha, något mer storleken på kapitalet eller månadssparandet att göra.

3 gillningar

Har funderat en del på detta. Kommit med en del förslag osv. Men också tänkt en helt annan grej.

Det finns en väldigt stor tendens bland folk i alla möliga sammanhang att tycka att den som redan gör mest borde göra mer istället för att ta tag i det själv.

Att detta forumet eller Jan själv borde göra mer för andra osv.

Det kan man absolut göra. Men det finns inget borde elller måste här. Bara ett möjligt vill?
För RT är främst Bolmessons livsttilsföretag. Och de bör göra precis vad de vill som passar deras livsstil och de följare de hellst vill ha.

Självklart är feedback med förslag på inrikningar tillåtet, och välkommet som det låter. Och Jan kan göra massor för låginkomsttagare och personer i ekonomisk knipa. OM HAN VILL.

Tycker man att det inte tilltalar alla människor så står det faktiskt var och en helt fritt att starta Panka tillsammans eller Ut ur skiten tillsammans själv istället för att tycka någon annan borde inkludera det i vad de redan gör.

Vem vet. Man kanske till och med kan få lite tips och hjälp av Jan att komma igång om man vill göra det.

2 gillningar