Pappersarbete vid vilande AB

Alltså det finns egentligen inget begrepp rent legalt som innebär att ett bolag är vilande som jag förstår det.

Det är ett bolag som ska skötas enligt gängse regler och sen är frågan bara om det bedrivs någon verksamhet eller inte.

Vi ackumulerar utdelningsutrymme utan aktivitet i bolaget just nu eftersom vi bor och arbetar utomlands. Så det går bra.

Om man efter 5 år inte bedrivit någon verksamhet så kallas det trädabolag som man kan likvidera med 25% skatt. Men det är ju en annan sak.

Det jag ställer mig lite frågande till är om man kan starta bolag åratal före man drar igång någon verksamhet enkom med syftet att ackumulera utdelningsutrymme. Vet inte hur det kryphålet ser ut, om det nu är något kryphål värt att exploatera.

Man kan såklart driva ett bolag på sparlåga men viss aktivitet, intäkter och skatt och ackumulera utdelningsutrymme, men hur det ser ut vid noll aktivitet/intäkt från start vet jag inte.

Lagerbolag vet jag inte om de kan/får ackumulera utdelningsutrymme för. Det lagerbolaget jag köpte av revisionsfirman hade inte något utdelningsutrymme sparat.

Sen ska man nog också tänka på att 3:12 reglerna varit ifrågasatta i omgångar. Så själv är jag tveksam att dra några långsiktiga växlar på att nuvarande regler förblir. Kanske bättre att använda reglerna som de ser ut nu och inte bygga fast sitt case i att de ska förbli desamma för alltid?

Det är bara två saker som är givna i livet - döden och skatt. Så undan kommer man inte :grinning: