Dela 50/50…
Eller så äger ni olika.
Ena med mer lån andra med mer insats.
Dela 50/50…
Eller så äger ni olika.
Ena med mer lån andra med mer insats.
Hej,
Jag är en stark förespråkare för att ha en så gemensam ekonomi som möjligt. Väldigt tidigt i relationen så diskuterade vi hur vi inte ville ha det, och vi vill inte hamna i en situation där vi bråkar om pengar (vilket om jag inte minns fel är nummer 1 anledning till skav i relationer).
Vi har allt till det gemensamma kontot och sedan får vi en lika stor summa pengar till det privata kontot.
Utöver det så har vi båda samma summa till långsiktigt sparande (lysa) från gemensamma kontot då sparandet inte ska bero på intresse/kunskap. Sparande till barn/bostad/pension tas likaså från gemensamma och fördelas lika.
Nu har ni ju eget kapital sedan tidigare och det kan tyckas som en stor sak. Jag skulle inte vara helt främmande för att lägga kapitalet ”åt sidan” för att det kan vara skrämmande att tänka på hur stora högar ni har och hur de ska jämnas ut och snarare fundera på vad ni anser är jämlikt här och nu. Utgå sedan från det. Det behöver inte heller vara jämt här och nu, om ni gifter er så kommer det automatiskt att hanteras. Jag gillade Carl fredriks punktlista där man gärna ska ta så höga siffror som möjligt i mitt tycke och det är väl rimligt beroende på hur mogen relationen är.
Jag ser en hel del funderingar kring ”vad händer om vi skiljer oss”, det jag anser att man missar i den tanken är ju att ekonomisk ojämnhet kan vara en katalysator för ojämlikhet och i förlängningen resultera i en separation. Säkerställ en jämlik och stabil grund.
Idag när jag har två barn, är gift och har levt tolv år med min partner så tvekar jag inte en sekund på att dela allt. Men för tolv år sedan så var det en stor fråga att dela på högarna med pengar.
Men mindre fokus på högarna och större fokus på jämlikhet ekonomiskt och generellt är mitt tips.
Tur att det finns en samling seriösa kvinnor och män på SCB som älskar att samla in data. Det finns flera Tidsundersökningar utförda av SCB där man försökt kartlägga vad män och kvinnor lägger sin tid på.
I undersökningen från 2010 konstaterar man:
”Den totala tiden som läggs på förvärvsarbete och hemarbete är därmed lika stor för kvinnor och män, cirka 7 timmar och 20 minuter per dag.”
Tittar man i rapporten ser man att kvinnor lägger mer tid på hemarbete (dvs obetalt) medans männen lägger mer tid på förvärvsarbete.
Det talar för att man inte bör fördela inkomsterna 50/50 utan mannen bör i snittförhållandet skjuta till mer ![]()
Den undersökningen är från 2011, så inte aktuell.
Dessutom tar den som sagt inte med allt traditionellt manligt hemarbete, så den är inte rättvisande. Läs mina tidigare inlägg angående det.
Vi har väldigt olika lön och vi jobbar mot samma situation när vi ska sluta jobba. Vi lägger var och en i personligt sparande, behåller en viss summa, lägger en summa i gemensamt sparande och resten i en pott. Bra livförsäkringar för båda för att lösa det mesta av lånen om olyckan skulle vara framme.
Vad gäller hemarbete så gör den som har tid för det. Tidigare var det min fru men nu jobbar hon länge och jag ofta hemma då det blir mest jag. Tvättar dock inte så lagar mat varje dag istället.
Lyxkonsumtion som motorcyklar, dyr heminredning och annat kan man komma överens om men vi brukar bara ta upp det och sällan några problem. Har man inte ekonomi till allas nöjen får man behandla varandra med respekt och kanske hålla igen. Kör själv cross och även om det är en billig motorsport är den knappast gratis.
De flesta studier är dock uppskattningar, åtminstone de jag läst. Folk får uppskatta hur mycket tid de lägger på varje sak.
Har dessutom inte sett “köra barn till träningar, vara träningsledare etc.”
Jag vet rätt många pappor som är lagledare som tränar laget 3 gånger i veckan mellan 1-2 timmar plus matcher/cuper på helger. Det borde också räknas med.
Som någon skrev här ovan så handlar det också om hur man gör saker. Vissa vill vara med precisa när dem gör saker medan andra inte bryr sig.
I mitt fall kan min sambo sitta och vika tvätt medan hon kollar på serier och dricker te. Det brukar ta henne mellan 1-2 timmar att vika tvätten. För mig tar det betydligt mindre, beroende också såklart hur mycket tvätt det är.
Jag tror det blir fel att luta sig för mycket åt något håll. Som jag säger till min sambo, just nu har vi ett visst sätt att göra saker på. Om du eller jag inte känner oss nöjda med fördelningen så får vi sitta och prata om det. Och komma fram till nya fördelningar.
Sen blir det ofta så att i olika perioder gör man olika mycket.
Känns också som att denna tråd spårat ut lite från Ts ursprungliga fråga. ![]()
Bra skrivet.
Ang skilsmässa så skrev jag i en annan liknande tråd igår att man ska komma ihåg att pengarna / tillgångarna kommer barnen till godo. Därför ska man akta sig för att bråka och dra på sig en massa advokat och rättegångskostnader. Acceptera hellre en “dålig deal” än att ta av barnens pengar för att göda rättsväsendet.
Detta är svårt så klart i ett läge då man är på krigsstigen. Tänk därför på detta före det ev inträffar.
Över huvud verkar det konstigt att mäta nedlagd tid istf tillfört värde. Om jag lägger en kvart på att städa terrassen och tjejen lägger fem minuter på att städa toaletten så är jag rätt nöjd med den dealen, liksom.
Ja, det kom ju en undersökning alldeles nyligen, som även tog med “typiskt manliga” sysslor. Den visade ändå att kvinnor drar ett betydligt tyngre lass i hemmet jmfrt med sin manlige partner. Löjligt av dig att hävda att politiken “beställt” ett visst resultat. Känns det jobbigt för dig att inse att det inte är så jämställt i hemmen? Du verkar ha starka åsikter kring det.
Det skulle vara intressant om du skulle byta arbetsuppgifter med din fru under, låt säga, två månader och sen återkomma.
(inklusive allt och mer därtill som @simino simino skriver. “de hushållssysslor som måste göras varje dag, flera gånger om dagen, tex diska och fixa mat. I de uträkningar jag har sett tar man med precis allt obetalt arbete, inkl sånt som att hålla koll på äldre släktningar, ordna presenter/julklappar och fixa bredband.”)
Förstår inte heller riktigt vad du menar när du skriver, att driva en viss politisk agenda. Förklara gärna.
Ja ursäkta TS för lite urspårning…
Men vill bara kommentera svårigheterna med att mäta tid, det är väldigt knepigt över lag så visst kan man ta dessa studier med en viss nypa salt. Men jag tänker att för att det ska bli någorlunda rättvisande i datainsamlingen bör man främst fokusera på de nödvändiga uppgifterna, tex tvätt, mat och barnpassning.
Börjar man inkludera allt som sker i ett hem blir det jättesvårt, då blir det ju en prioriteringsfråga. Behöver man bygga en 75 m2 stor altan? Behöver man baka bullar varje vecka? Behöver man tvätta bilen för hand varje vecka? Behöver man sticka barnens tröjor själv? Behöver man lägga 30 timmar på att julpynta och julpyssla? Behöver barnen åka på aktiviteter fem gånger i veckan? Och hur räknar man om uppgiften är rolig och också en hobby, tex renovera gamla hus? Dessutom kan man fundera på hur det blir om man gör flera saker samtidigt. Tex lagar mat och passar barn. Ska den tiden då räknas dubbelt?
Så tror överlag att det är svårt rent metodologiskt att mäta tidsåtgång på det sättet. Däremot håller jag inte med om att man systematiskt plockar bort aktiviteter som män mest ägnar sig åt i studierna.