Pareto räntefond

Är Pareto några man vågar parkera sina räntor hos i 1-5 år? Rekommenderas något annat?

Hej, Pareto är ett bra alternativ - stabilt fondbolag med bra fondutbud, jobbar själv en hel del med deras fonder. Kolla även Storebrand Obligation och SEB Dynamisk Räntefond som komplement.

Fortsatt trevlig dag!

Mvh Stefan A / Private Banker

1 gillning

Tackar och bugar! Mvh

När jag ändå har dig på tråden (:joy: ) kanske du orkar svara på tråkiga eller dumma frågor.

1. Varför går långa räntor ner just nu?
  2. Blir det gissningsvis uppgång, sidledes eller nedgång efter 18/12 (SV räntebeslut 2025?)
  3. Blir det gissningsvis uppgång, sidledes eller nedgång när FED USA sätter räntan i Januari om de gör det?

Du behöver inte svara om det är för dumma frågor. Eller så ringer jag dig så får du betalt! :slight_smile:

Mvh

2 gillningar

Hej!

När marknaden tror att centralbankerna kommer sänka sina styrräntor i framtiden, tenderar obligationsräntor att falla innan det händer. Obligationsräntor för kortare löptider (t.ex. 2-5 år) reagerar starkast på förväntningar om centralbankens räntebana. Långräntor (t.ex. 10–30 år) styrs mer av långsiktiga inflations- och tillväxtförväntningar samt riskpremier.

Just nu är marknaden delad – vissa längre räntor har historiskt stigit i delar av 2025 medan andra fallit – beroende på vad investerare tror om framtida inflation, ekonomisk politik och centralbankernas agerande.

Obligationsräntor faller i stor utsträckning för att:

1. Marknaden förväntar sig räntesänkningar från centralbanker.

2. Investerare söker säkerhet i osäkra tider.

3. Lägre inflation och svagare tillväxt förväntas.

4. Hög efterfrågan på säkra statsobligationer pressar avkastningen ner.

Mvh Stefan A

2 gillningar

Tack snälla!

1 gillning

Det var så lite - återkom om du har mer frågor:)

1 gillning

Hej, på vilket konto bör man ha fonder som Pareto räntefond som ger ca 3-4% årlig avkastning? ISK eller fondkonto? Eller är det bättre ha pengarna på sparkonto med ränta hos typ Froda till 2.9%?

Hade jag haft mer nytta av 300k avdraget på Isk så hade jag haft Pareto eller andra räntefonder på isk men om avkastningen i bästa fall är 2-3% så kör jag hellre fasträntekonton med 2,9-3,1% ränta och sover godare då jag kom på mig själv inte vara kunnig eller självsäker på längre än korta räntor. Mvh

Säg gärna något mer om detta. Min uppfattning är att obligationsräntor generellt stiger när marknaden börjar tro på sjunkande räntor i framtiden.

Tips

1 gillning

Thx <3

Gillar mer när Jan förklarar för Carro och hon låtsas som att hon inte vet vad han pratar om. Det är mysigt.

Haha, är mer av totalt ointresse. :joy:

1 gillning