Parkeringspengar

Har idag ca 30% av mitt sparande i “lågrisk” i väntan på att eventuellt gå in i större andel aktiefonder.

Just nu ligger jag i 3 olika räntefonder på ett ISK i Avanza.
Är det en dålig strategi? Man kanske inte ska ha räntefonder i en ISK? Man kanske inte alls ska ha räntefonder utan sparkonto? Men då åker man ju på skatt om man tar ut från ISK för att flytta till sparkonto.
Lysa kan vara ett alternativ, där har jag mer placerat, men med större andel aktier.

Behöver göra ett omtag på ekonomin och är nyfiken på tips från er här om mina “parkerade” pengar.

Är det en långsiktigt sparhorisont? I så fall in med dina parkerade pengar i aktier. Ju förr de sätts i arbete desto bättre. Vem vet annars hur länge du kan behöva vänta på rätt tillfälle att investera dom.

1 gillning

Jag skulle säga att detta är på kort sikt. Max 3-6 månader. Och nån del mindre risk vill jag nog alltid ha på en del av det totala sparandet

På så kort sikt så antingen sparkonto eller korta räntefonder. Räntefonderna har nog högre förväntad avkastning, särskilt om det börjar spekuleras i räntesänkningar. Jag anse nog avkastningen vara tillräckligt bra för att ha kvar dessa på ISK. Men räntefonder innebär ju en viss risk också…

Sparkonto och binda på 3-6 månader är som sagt också ett alternativ, men blir ju inte lika flexibelt med uttag som på en räntefond. Skulle räntan sänkas framöver så kommer inlåningsräntan på sparkonto också minska, medans räntefonderna kommer gå bättre.

När jag läste rubriken så utgick jag från att de handlade om hur man betalar när man parkerar, eller hur mycke pengar man spenderar på parkering…
Så va inte fallet, så fel man kan ha…

3 gillningar