Partner som tycker det är jobbigt att prata ekonomi?

Samma här.

Vi varit tillsammans i 10 år och har barn men separat ekonomi.

Vi delar på utgifter och så gör varsin vad de vill med sina pengar. Enkelt och rättvist.

Hon har en hel del pengar men totalt ointresserade utav ekonomi.

6 gillningar

Jo, jag har själv insett att de flesta har svårt att hantera vetskap kring andras ekonomi. Därför har jag lovat mig själv att aldrig vara helt transparent kring det. Spelar ingen roll vem personen är. Eftersom jag är extremt envis och principfast så har jag aldrig för någon medvetet avslöjat ekonomin. Inte ens anonymt.

2 gillningar

Har man familj med barn och bostad tycker jag att det är ganska märkligt att ha separat ekonomi, ännu konstigare att inte berätta för varandra hur mycket pengar man har.
Nästan alla kostnader man har är ju gemensamma. Och man vill ju planera tillsammans för framtiden och då är det inte oväsentligt hur mycket pengar man har tillsammans.

12 gillningar

Är man uppväxt med mantrat att aldrig prata om pengar för det är fult/fel/påverkar hur folk kommer se på dig etc etc så är det inte konstigt alls om det är svårt att prata om nu. Han kan helt utan varningsflagga vilja att du ser honom precis som han är oavsett ekonomisk status.
Kan vara så att han vill ha giftermålet på plats innan han kan öppna helt så han vet att du valt honom som partner för resten av livet för hans person och inte hans ekonomi.

Med det sagt måste du ju få ramarna så du vet att du kan sova tryggt om natten utan att kronofogden kommer o tar en bil ni köpt ihop tex.
Så ett ca vad han tjänar. Typ ett spann.
Svar på frågan om han har skulder och om ja csn eller annat också.
Göra en långsiktig plan framåt gemensamt. Där du utgår från 0 sparat så behöver du inte ställa frågan som att han borde ha en viss summa sparpengar som han kanske känner är för lite eller för mycket mot din förväntning är ett tips.

Så kanske vara tydlig med att detta inte påverkar din kärlek till honom utan för att ni börjar få ett sammanflätat liv så behöver du lite koll på läget.
Finns det skulder så är det ok men behöver isf få lite koll kring planen där för att vi dka kunns köpa boende framåt etc.

1 gillning

Delade ni 50/50 på föräldraledighet och VAB med? Många tänker att det blir rättvist men ofta offrar den som tjänar minst mycket för att det kostar mindre för den att vara hemma. Vilket blir ännu tuffare när man ser till pensionen sen.

Jag kan tycka att tillit är allt i en relation. Speciellt om man är gift med barn.

Alla har olika situationer. Tjänar man ungefär lika så delar man lika på utgifterna. Men hur vet man att man delar lika om man inte pratar om ekonomin?

Om den ena nu tjänar mera. Ska man då dela lika?

Nu är min fru sjukskriven flera år och jag tjänar mer än henne. För oss är det av största vikt att prata om vad som kommer in på kontot varje månad. Vi har delad ekonomi med gemensamt sparande och gemensamma utgifter.

Vi betalar den procentsats av utgifterna som var och en får in i hushållet. Tex. Tjänar jag 70% av våra löner ihop så tar jag 70% av utgifterna med. Det tycker jag är rimligt i en relation med barn där man ska vara ett team och leva med tillit.

Jag håller med en annan som skrev ovan att det är en varningsflagga när man inte vill prata ekonomi utan att förklara varför.

Men alla är olika relationer med olika situationer. För oss hade vi inte klarat oss utan att prata pengar hemma.

11 gillningar

Du har skaffat barn med din sambo och tycker att en mans ekonomi är viktigt när har barn, men det tänkte du alltså inte på innan du valde mannen som du valde att göra till pappa. Du valde att vänta tills barnet blev fött innan du berättade om dina ekonomiska förväntningar på pappan.

Ni är inte gifta och har inte gemensam ekonomi. Men du kanske kan berätta lite om din egna ekonomi, vad har du i lön, skulder, besparingar, vad kostar boende osv?

2 gillningar

Har lite likande med att min partner som tycker att det är tråkigt och oviktigt och inte vill prata om det.

För oss har det funkat att boka in ekonomimöten. Hjälpt delvis henne att vara mentalt förberedd på att vi ska prata om det, och att vi har lagt det tider när vi inte är stressade eller trötta. Så kan vi sitta i soffan med en kopp te. Och hålla det till max en timme. Så vi håller energin och hon inte blir less och irriterad och då att jag blir irriterad, för blir lätt ond spiral.

Jag har också brukar göra en liten dagordning i förväg (vi är båda föreningsmänniskor så känns också lite skämtsamt).
Så det är avgränsat från början vad vi ska ta upp. T ex så skaffade vi kreditkort förra våren med alla gemensamma utgifter istället för bara Ica-kort för mat och swisha varandra. Så t ex mötet inför det gick vi igenom en budget med hur mycket vi var ska stoppa in på vår gemensamma kontot som fakturan dras från. Vi har bestämt att betala procentuellt från våra inkomster, så behöver vi skriva ner det för att kunna räkna ut. Sen varit t ex att stämma av hur bra stämmer och ändra budgeten efter verkligheten, om vi ska spara gemensamt för gemensam semester, kontantinsats osv.
Kört det typ nån gång i kvartalet/halvåret beroende på vad som behövs.

2 gillningar

Jag fascineras av att det är rimligt att se varandra nakna, ha sex, skaffa barn, gråta, gräla, dela hemligheter, trösta osv men inte säga vad det står nederst på lönespecifikationen för samma person.

Det handlar inte om kontroll.

Det kan ju vara svårt om den som vill vara hemlig kanske undanhåller problem i sin privatekonomi, eller för den delen, tjänar extremt annorlunda så att hela gemensamhetskalkylen och livet tillsammans ruckas i grunden. Det kan gälla både väldigt hög lön och låg lön.

Det är skillnad på förmögenhet och inkomst, om det nu egentligen påverkar min (och flera andras) invändning. Jag menar att vardagens inflöde av lön är hyfsat central i en familjesituation.

Meeeeen, tillbaka till @Ellinors

Jag tycker inte det viktigaste är exakta summor, men det är en förtroendekris om han inte vill dela. Det tyder också på att han inte själv har kontroll. Om det sedan beror på problem, slarv eller ointresse kan vara egalt, eftersom det påverkar dig och er relation.

Kan du kanske börja med att fråga om ni kan ha ett samtal om saker du vet att han tycker är jobbiga? Se till att ni har barnpassning, stäng av teve och lägg undan mobiler och prata om livsmål och drömmar, innan ni pratar medlen för att nå dit.

Vill han inte ens dela drömmarna med den han valt att dela livet med, då har ni större problem och behöver prata om dessa. Vill han dela drömmar och framtidsvisioner så är det lättare att säga att det då är viktigt att prata ekonomi. Inte för att du är nyfiken, avundsjuk eller vill styra, utan för att det också handlar om tryggheten för ert gemensamma barn och för att det är en del av medlen för att nå de där målen.

Sedan tycker jag man kan respektera en viss reservation kring exempelvis förmögenhet. Låt säga att han ärvt en gammelfarfar och lovat X och Y kring detta. Det skulle t o m kunna vara så att det finns en plan för ett framtida boende eller vad som helst. Men, det som spelar stor roll i vardagen är ju kassaflödet från månad till månad och det vore ju knasigt om man inte kan redogöra för det.

Hur avser ni exempelvis att dela föräldraledigheten? Påverkar dessa uttag kassaflödet? Bör den ene kompensera den andre? Finns det planer på att skaffa ägt boende gemensamt så spelar också både tillgångar och lön roll i kalkylen hos banken.

Jag kan fortsätta, men allt detta handlar nog mest om ointresse och att få honom att förstå att det är ansvar om er som gör att du vill ha öppenhet kring detta, det tycker jag borde hjälpa. Men ta det från känslohållet och inte logikhållet.

Det är okej att muta med god middag för två och en flaska vin också. :smiley:

15 gillningar

Hon har princip tagit alla mina föräldradagar men också kompenserad för det.

VAB delar vi på.

Nyfiken på vad du menar med att det kan finnas plan för framtida boende (utifrån farfar)?

Jag fantiserar fritt och tänker att snubben fått ett arv med villkoret att det ska gå till ett fast boende till hela familjen den dag barnbarnet gifter sig… (eller liknande)

Frågan kvarstår, varför kan ni inte dela den informationen med varandra?

Stor humor om ett gift par börjar kolla upp varandras löner, och får gå via skatteverket!

Det där tycker inte jag låter riktigt sunt. Det enda undantaget jag kan komma på är om du har väldigt mycket pengar, men vill leva ett mer vanligt liv ändå. Du är rädd för att din fru skall få nos om pengarna och börja ställa krav på konsumtion.

“De flesta andra” har absolut inga problem med information om andras ekonomi, enligt min erfarenhet. Speciellt inte gifta par, och andra som lever under liknande omständigheter.

Berätta gärna om dina erfarenheter som fick dig att bestämma dig för detta!

5 gillningar

Ahh jag förstår. Just det är väl en jätteviktig sak att dela med familjen? Påverkar ju i allra högsta grad framtidsplaner.

1 gillning

Jag håller med. Min poäng är att det kan finnas mer bakom eventuella slantar, men öppenhet vinner normalt i längden. All kommunikation inom relationen gör detsamma. :+1:

2 gillningar

Hur vet du att han har bra lön och bra sparande? Lönen kan du ju kolla på skatteverket, men t.ex. sparande och skulder? Skulderna borde ge negativt inkomst av kapital, då måste du kunna separera vad som kan ej kan härledas till era bostadslån. CSN kommer ej med där.

Insyn i sparandet kräver i princip att du sitter med när han loggar in på sina konton. Du kan kolla hans deklaration för att få tips om var han är kund, tidigare har inte kapitalförsäkringar varit med där (tror jag), men nu ändras det och både KF, ISK och Depåer kommer sätta sina spår i deklarationen (eller???).

Men skulderna kan var relativt nya, då hjälper ej deklarationen, eller så vill du ha mer detaljerad inforation.

Börjar du bli nervös så kan du ju “hjälpa” honom att beställa ett registerutdrag här:
Kontaktformulär | MinUC.se
Det kommer på posten efter några veckor.

Sedan finns ju risken att han har skulder utanför banksystemet. Då behöver du hålla utkik för t.ex. kontantuttag eller eventuellt överföringar.

Jag förstår inte hur vissa andra här i tråden kan ha barn med samt äga en bostad med någon, utan att ha full koll på den andres ekonomi? Tillgångar, skulder, inkomster och utgifter.

Titta gärna hur man gör i företagsvärlden innan en “fusion”:
Vad innebär due diligence? :: Advokatfirman Treschow & Partner

Tappar maken kontrollen över sin ekonomi så förlorar ni ju bostaden, dina barn sin trygghet.

Rent allmänt:
Jag tycker jag ser spår av följande i tråden:
Män som tjänar mer pengar än sina fruar, och är livrädd att fruarna skall sätta sprätt på pengarna.

Fruarna har rätt till full insikt i er ekonomi, men hon har inte rätt att göra av med makens pengar! Men jag antar männen är rädda att tjatet skall börja, och bli outhärdligt? Skärp er Sveriges män och kvinnor! Ja båda två!

Personligen är jag besviken över att min fru inte vill prata så mycket om ekonomi, men då handlar det inte om öppenhet, den är inga problem, utan att hon är relativt ointresserad att diskutera vilka aktier som är intressanta. :wink:

2 gillningar

Det är ingen ogrundad rädsla. När jag nämnde min ekonomi för min sambo och svärföräldrarna så övergav hon plötsligt sitt ansvar för sin del av ekonomin och drog på sig utgifter för en leasingbil.

Nu råkar jag vara ok med det, men det går inte ta tillbaka info om man börjar bli utnyttjad. Jag var väldigt restriktiv, väldigt länge.

Du äger inte din partners ägodelar ens i ett äktenskap, men hon kan ju underlåta att bidra och utnyttja att man är tvungen att ge båda samma levnadsstandard. Antingen i lag om man är gifta eller genom normer och förväntningar.

1 gillning

En UC är inte direkt diskret :slight_smile:

Ekonomi är det inga problem att prata om i ett par om man har projekt tillsammans och en vision om livet. Det kan alltid förändras under tiden men iaf har man ngt att sikta på och pengar är endast en verktyg för den vision.

Däremot sparar man för sparandetskul kan jag förstå att det är svårare att prata om det. Man har mer en attityd om ”mina pengar / dina pengar”.

1 gillning

Jag förstår problemet. Så som du ser det är enda praktiska lösningen att mörka?

1 gillning

UC:n skickas till postlådan. Eventuellt skickas en bekräftelse till en epostadress, som “beställaren” får ange själv. Inget annat kommuniceras, tror jag. Så helt klart öppet för “missbruk”.