Jag letar efter en passivt förvaltade indexfonder hos Swedbank. Men allt jag hittar är “indexe nära” där fonden gör undantag för vissa brancher och bolag pga “hållbarhet”. Finns det någon riktig index fond hos Swedbank? Om inte, vilka har?
Har för mig att Swedbank siktar på hållbarhet överlag, så om man ogillar det. Så får man leta på andra håll, men kan heller inte hela Swedbanks sortiment, så någon kanske har tips.
Jag gillar hållbarhetsfokus, så kör Swedbank Robur Access global, billig och bra. Har även andra fonder, men trivs med fördelarna av att ha en fond på min huvudbank.
Det är min huvudfond också. Men läser jag grundreglen här utifrån forskningen ska man ha en passiv indexfond. Men det blir ju svårt om det inte finns.
(Jag har inget generellt emot hållbarhet men det blir snet ibland om man utesluer kärnkraft och viss försvarsindustrin tex.)
Jag kollade upp lite kring hur stor skillnad det är mot en fond som inte utesluter vissa bolag. Låg på runt 1-2% på de jag jämförde och har inte sett någon större skillnad i avkastning än.
Kan såklart ändras över tid, men förhoppningsvis fasar vi ut fossila bränslen och då blir i alla fall fossila sektorn mindre vinstgivande. Sen kommer nog vapen och vuxenindustrin alltid finnas, så länge det finns människor.