Hej!
Min arbetsgivare erbjuder löneväxling till tjänstepension och jag önskar lite guidning i hur mycket jag kan löneväxla utan negativ påverkan.
I avtalet står det: ”Om grundlönen blir lägre än 8,07 ibb kan förmånerna för den allmänna försäkringen påverkas negativt”. 2024 motsvarar detta belopp ca. 615 000kr i år.
Det som är speciellt i mitt case är att jag har två huvudinkomster: 1. lön och 2. inkomst från passiv verksamhet (uthyrning av fastighet som inte är bostad).
Säg att jag har en bruttolön från jobbet på 55 000 kr och löneväxlar 3 000 kr utan negativ påverkan. Om jag även har inkomst från passiv näringsverksamhet på 5 000 kr brutto kan jag då löneväxla 8 000kr till min tjänstepension utan att påverkas negativt? Då hamnar jag under brytpunkten 615 000kr som inkomst av tjänst men precis på brytpunkten för summan ”Beskattningsbar förvärvsinkomst” som innehåller båda inkomster där man betalar statlig inkomstskatt på. Så min tanke är att om jag kan ”justera” inkomst av tjänst-delen då kan jag betala mindre eller ingen statlig inkomstskatt.
Kan detta kompensera för de negativa påverkningar på den allmänna försäkringen? Eller tänker jag fel här? Finns det andra negativa påverkningar som jag inte tänkte på?
Tack!