Hallå
Sitter och tittar igenom min mors placeringar efter fars bortgång och efterföljande arvsskifte. Man kan konstatera att mina föräldrar utan att egentligen anstränga sig har haft en väldigt effektiv pengamaskin uppsatt:) Denna har nu resulterat i en mycket respektabel fondportfölj och en rätt så värdefull aktieportfölj.
Mor är 88 år gammal men väldigt pigg för sin ålder. Dock inte särskilt intresserad av den berömda guldkanten (hon är den gamla strävsamma sorten) utan sparar mer för en tryggad ålderdom och därefter för framtida generationer. Det finns nog anledning att se över placeringarna med tanke på att hon har åtnjutit många år av uppgång på sina och fars fonder och aktier.
Portföljen har 56% aktieplaceringar, 38% ränteplaceringar och 6% “alternativa placeringar”. Medelrisk någonstans kring 4,5 på en sjugradig skala. 25% av fondtillgångarna i indexfonder med låg avgift (kring 0.65%) och resten i fonder med en avgift kring 1.2-1.5%. Fonderna sitter på ett vanligt fondkonto (inte ISK)
Vi barn tycker nog att hon har en rätt så hög risknivå för sin ålder (mer än jag skulle vilja ha vid den åldern iallafall) och att det kanske är dags att ta hem vinsten och balansera om mot en mer konservativ riskfördelning.
Frågor:
-
Hur ser en lämplig sparstrategi ut för en 80-plussare? Funkar hinkmodellen eller skall man tänka på något annat sätt?
-
Finns det något man borde tänka på vid en eventuell ombalansering? Det blir ju en rejäl vinstskatt som skall ut men det är ju inget att göra åt gissar jag.
Tacksam för tips.
-h