Jag anser inte att jag har jobbat bort mina bästa år. Jag har utbildat mig till sådant som jag tycker är intressant och har jobbat med många olika spännande saker för att få möjligheten att prova på några av alla de saker jag skulle vilja göra i livet. Det finns så ofantligt mycket ytterligare som jag skulle vilja jobba med men livet räcker inte till för att göra allt som skulle vara kul.
Nu är jag ju bara 64 och inte 65+ men det finns saker jag har gjort i år som 64-åring som jag inte skulle hade klarat att göra när jag var 35. Bl.a. att köra tre Vasalopp på en vecka och köra världens längsta skidlopp på 23 mil. Tar man väl hand om sig (och har lite tur med det genetiska lotteriet) så kan man ha vissa bättre fysiska förutsättningar även som lite äldre.
Det var detta senare som var min huvudpoäng i trådstarten. Var rädda om er hälsa och ta väl hand om er så att ni kan göra roliga saker även när ni blir äldre
Jag håller med och det var just det som var huvudbudskapet i min trådstart och mitt råd till alla de yngre här i forumet. Se till att vara rädda om er och ta väl hand om er hälsa så att ni kan fortsätta att vara aktiva och göra kul saker även upp i åren. Jag ser många 35-45-åringar som har fysik som 70-plussare och som kommer att få svårt att ha roligt i de senare faserna i livet.
Det du skriver är nog sant men för den egna planeringen behöver man ta hänsyn till risken att man dör tidigt eller får sådana hälsoproblem att man inte kan hålla igång som de 70-90-åringar som får hålla sig skapligt friska.
Jag tror inte man ska tänka så mycket på om pengarna är mera värda när man blir gammal. Om man har nytta av att använda pengarna nu så bör man göra det i RIMLIG utsträckning, men att överspara och överspendera tror jag bägge två leder till något negativt. Tankar om att optimera pengarna vid en viss tidpunkt i livet leder ofta till det ena eller det andra.
När pengarna är mest värda beror väl även på perspektivet. Alla är inte intresserade av att spendera dem på egna nöjen - vissa vill jobba för att skapa värden för andra - antingen i ett företagsperspektiv eller i ett välgörenhetsperspektiv.
För dessa är nog antalet skidresor, lantställen eller tidig pension/FIRE sekundärt.
Vi har alla olika perspektiv och mening med livet.
Jag är själv 55+ och i mitt fall så upplever jag att jag har råd att vara generösare och jag tänker aktivt att bli ännu mer generösare ju äldre jag blir. Jag uppmuntrar alla att inte bara tänka på sig själv utan se dig omkring och stäck ut en hand till en som behöver hjälp, det kommer vi att må otroligt bra av.
Tror att det kommer gå åt mer pengar när vi blir äldre och slutat jobba.
Mer tid ger mer tid till spenderande. Längre semestrar osv.
Idag blir det solsemestrar på 1-2 veckor och då ska det minsann tillbringas tid på stranden. Med mer tid finns det större chans till att hyra en bil och åka och uppleva nya platser.
Även när vi är hemma tror jag att vi kommer åka på dagsturer. Då blir det dyrare mat och fika mm.
Nu känns det som att jobbet alltid tar mycket tid. Sen är det matlagning, tvättning, städning mm. Allt sånt går att göra när som helst när vi blir äldre.
Den tiden får man tillbaka med ränta-på-ränta om man sparar och investerar klokt under tiden man jobbar. Dvs när man slutat jobba lejer bort alla tråkiga men nödvändiga sysslor som tvättning, städning, målning, mm. och utnyttjar RUT-avdraget.