Jag har extremt kass beräknad pension, på minpension.se så beräknas den till ca 7700kr/månad.
Så mitt mål är att spara och investera i fonder så jag kommer upp i nivå med vad jag har idag. Så cirka 15-16000kr efter skatt.
Med ca 27 år kvar, så hoppas jag verkligen det går. Mitt riktmärke ligger på 1500kr sparande per månad, ligger nu på 900kr som tas direkt från min inkomst och kommer troligen sälja av överflödsprylar i 1-3 år för att täcka upp resten.
Har en del sparande sen innan som jag kommer placera om, men kommer ta de besluten under 2023. Så det kommer hjälpa till.
Hoppas också på att kunna börja jobba deltid igen och därmed enklare kunna öka på sparandet. Har precis börjat arbetsträna, så kämpar på och hoppas på både lite tur och skicklighet ska löna sig i längden.
Men det är inte helt lätt när man varit sjukskriven länge, men med lite tålamod så bör det gå!
Haha, classic. Tror inte vi har haft någon under forumets historia som lyckats ställa en fråga för undersökning utan att få feedbacken att den är otydlig eller att det saknas alternativ…
Jag valde 25 000 SEK, men det är ju något minum. Tänker mig att sikta på att ha minst det dubbla.
En reflektion efter att många av mina äldre släktingar tyvärr gått bort… hur mycket kostar det att bo på ett äldreboende eller liknande? Är den kostnaden med vid svar på denna fråga? Å andra sida kanske man har sålt sitt boende om man behöver flytta in på äldreboendet (eller liknande) så att man fått lös kapital ändå att det inte är relevant när man svarar på frågan…
Allt över 10K är lyx för mig, så 10K. Drömmen hade förstås varit 15-20K, men kommer inte orka löneslava så länge att kapitalet kan ge så mycket årlig avkastning.
När jag kan plocka ut 10K i månaden så reser jag mig från stolen och går ut från arbetet. Ser fram mot den dagen
Är pancho nu sedan 1,5 år. Har jobbat heltid 46 år minus barnledig 2 år. Får ut ca15000 kr efter skatt,det är inklusive tjänstepension i 10 år framåt. Sen blir det 11000/mån. Tack o lov är jag gift så mannen bidrar också. Ensam på 11000 kr blir knapert om man har hyra för lägenhet men då får man väl bostadsbidrag?
Mitt bästa råd är att vara skuldfri när man tar pension:)
Exakt! Därför ska jag sluta arbeta så snabbt det bara går så jag kan få njuta av livet så snart som möjligt! Lever gärna på existensminimum bara jag slipper vara tvungen att gå till ett jobb vareviga dag o aldrig orka göra annat än äta sova o glo på teve på min lediga tid. Drömmer om att nå målet inom 3 år, hoppas på 5 år och realistiskt så tar det väl runt 8 år om jag inte har tur…
Har du pengar får du betala dyrt för att bo på äldreboende. De som inga pengar har får bo gratis, som vanligt anses detta rättvist i Sverige. Så se till att inte en kopek finns kvar när du blir riktigt gammal, ge bort pengarna annars stjäl staten dem.
Samma här, låter som en sund plan. Har dock nyligen bytt jobb och fått en nytändning och nystart och mycket känns lättare. Var på samma arbetsplats i över 30 år… Känner att det kan vara bra att byta ibland. Framför allt känslan att kunna avbryta och byta bana. Den blir det ju klart inte lättare ju äldre man blir tyvärr.