Vilken månadskostnad räknar ni med som pensionär / ekonomiskt fri (EFTER skatt)

Hej,

När man sparar behöver man ibland veta nått slags målbelopp eller månadskostnad att leva på. Jag tycker det är svårt att veta exakt hur mycket man kan behöva planera för att använda per person per månad EFTER skatt. För enkelhetens skull antar jag att man bor i Sverige och att man tänker över lång tid. Jag utgick ifrån 3 olika belopp som MinPension har räknat på och modifierade lite / la till en “lyxpensionär”.

Nyfiken på vad ni andra planerar för att realistiskt använda per månad när ni inte jobbar längre ? (efter skatt, dagens pengavärde)

• Baspensionär <= 12 300 kr/mån
  • Bas-Medel pensionär 12 300 - 18 200 kr/mån
  • Medel-Plus pensionär 18 200 - 25 300 kr/mån
  • Pluspensionär 25 300 - 30 000 kr/mån
  • Lyxpensionär >= 30 000 kr /mån

0 röster

2 gillningar

18,2 → 25,3k räcker gott och väl.

1 gillning

Jag brukar räkna med att jag är ekonomiskt fri när jag kan ta ut €20k per år ur mina investeringar, så €1667 per månad. Men planen är att kunna plocka ut åtminstone det dubbla.

Max 15000 tänker jag.

Oj vilka låga siffror som röstas, jag trodde folk i denna grupp siktade på högre siffror att leva på /månad.
Får mig att ifrågasätta lite ifall min familjs tänkta summa på 30k/månad i framtiden är för mycket. ( levnadssituation- Två vuxna + 2 barn i framtiden, lever minimalistiskt, ingen behov av dyra bilar eller annat, kunna resa runt och bo på olika platser i världen)

1 gillning

Antar att du mest menar ålderspensionär och inte FIRE vid 30? Gör ju stor skillnad om man har barn.

Jag tänker också att det är skillnad på att gå runt och att leva med flärd. Gå runt skulle nog räcka med 20 000 för mig efter skatt men lägger man till att man vill resa och kunna köpa tex ny mobil och liknande skulle jag nog vilja lägga på minst 5-10 000 till.

(Sen baserat på min prognos kommer jag att få ut över 30’ efter skatt i pension.)

1 gillning

Kommer att få >30tkr i pension och tror inte att det kommer att vara ett problem.

Om både jag och min fru skulle få 15000 så blir det 30000.

När ni går i pension borde ni inte behöva försörja era barn.

15000 är baserat på att det är ungefär vad jag gör av med nu en normal månad. Inklusive ganska ny bil, ganska dyra viner varje helg, den mat vi vill ha och större bostad än vad vi egentligen behöver.

Övrig lyxkonsumtion efter pensionering tänker jag ska finansieras med redan sparade pengar.

2 gillningar

Om jag verkligen skulle snåla skulle jag kunna leva på 10000 också men så mycket vill jag inte snåla!

1 gillning

När ni är två är det inte orimligt att kunna leva återhållsamt med skapligt standard på 10’+10’ = 20.000 / mån vid pension. Barnen är vuxna och lånen är antingen avbetalda eller så låga att man inte måste amortera mer om man inte vill. Man kan såklart inte kosta på sig en fin bil var 3e år eller åka på dyra semestrar varje år.

Med det sagt siktar vi på 20-30.000 / mån var, just för att kunna få en lyxigare tillvaro och bjuda med barn/barnbarn på resor.

Hyran där vi bor nu är ungefär 7500 så om vi skulle leva på 20000 tillsammans skulle vi ha drygt 6000 var när hyran är betald. Det går att leva på men jag skulle då hellre hitta ett billigare boende för att få mera pengar över till annat.

15000 in varje månad + sparade pengar till “lyxkonsumtion” är vad jag hoppas på och räknar med.

Intressant! Tack för alla som svarat hittills. Reflektion efter ca 50 röster: Det är mycket högre andel (35%) än vad jag föreställt mig som planerar leva på över 25kkr/månad per person efter skatt.

Jag hade tänkt vara Medel-Plus pensionär (ca 23’000 kr/mån, dagens värde), från 55 års ålder.

Lyxpensionär från 67 års ålder känns inte lika tilltalande just nu, men planer på över 10 års sikt brukar ju ändras längs vägen :slight_smile:

Jag skulle önska att jag svarade en högre summa men frågan innehöll ordet “realistiskt” och tyvärr skulle en högre summa inte kännas realistisk. Många på det här forumet har otroligt höga löner och då blir förhoppningsvis inbetalningarna till pensionen också hög och en högre summa blir realistisk.

Jag klarar mig på 20, men siktar på ca 40 för att kunna resa och göra annat skoj (mellan 55-75). Nås genom en kombination av pension, utdelning från eget AB och eget kapital.

1 gillning

Jag behöver och räknar med att få 15.000 kr efter skatt för att upprätthålla mitt nuvarande vardagsliv. Det ska min pension se till.
Jag behöver sedan cirka 100.000 per år för att kunna övervintra i solen. Det ska min ISK se till.

6 gillningar

Interessant! Jag hade också tänkt nån slags brytpunkt vid 75, där man kanske kan gå ned i kostnader. Jag har en andra kalkyl där jag bara lever på 17kSEK efter 75 (om jag nu når dit :slight_smile: ), då blir det ju väldigt mycket bättre. Låter samtidigt både vettigt och rimligt att man gör av med mindre då.

1 gillning

Vi tänker för två och då pratar vi om 35 tkr/mån och det ska räcka till lite lyx och många resor också. Men man kan ju bli ensam och då handlar det om strax under 20 tkr/pers och månad.

Räknar på att leva vettigt på 16tkr. Mer är ju såklart önskvärt för att ha mer guldkant i vardagen, kunna hälsa på barn och ev. Barnbarn ofta tex oavsett vart de skulle flytta.