Penna för Montblanc refills

På grund av min okunskap kommer här kanske en dum fråga. För några år sedan köpte jag en penna på Kickstarter som man använder Montblanc-refills till. Av förklarliga skäl är den sjukt skön att skriva med. Således min fråga:

• Finns det pennor som använder sig av Montblancs refills / patroner som inte kostar tusentals kronor?

Förstår inte om du är på jakt efter en skön penna att skriva med, eller om du pajjat din gamla och du nu har en flyttkartong av refill som du måste använda upp? Varför begränsa sig till dessa?

Jaja, jag hade hört av mig till kickstarter-tjommen, du har kanske något mail som skräpar?

Annars googlade jag på pen refill compatibility chart eller nåt, detta var första träffen som visar lite alternativ, annars kan du googla liknande termer och kika på andra resultat: https://www.penboutique.com/pages/refill-compatibility-chart

Det är min dotter som gillar hur bläcket kommer från mont blanc-pennan och vill ha en annan penna som hon kan använda patronen i. Så det är något som det som du postade jag är på jakt efter, men där verkar det inte finnas något bra alternativ. :thinking:

1 gillning

Bläckpatroner är ett ämne man kan nörda ner sig i riktigt djupt.
Ofta är det s.k. gel-ink som ger den där sköna känslan.
Testa köp någon tex:
Pentel Energel, Schmidt easyflow 9000

1 gillning

Jag är inte helt insatt i pennor, men har en sambo som är samlare så har fått lyssna på en del av nörderi snacket. Första frågan är ju om det är ballpoint, rollerball eller reservoar refiller ni har?
Min bild har blivit något skev iom sambon med vad en penna får/bör kosta men det finns pennor så som Ti Arto EDC, eller någon annan TI modell, som klarar av alla tänkbara refiller.

1 gillning

Hör med Penstore, de har butik i Sthlm och är duktiga på reservoarpennor.

4 gillningar

Inte för att det är samma… men jag & barnen älskar pilot frixion.
Sköna att skriva med, påfyllning kan köpas, roliga (& vanliga) färger och inte minst…. Går att sudda!! :slight_smile:

1 gillning

Ägarna på Penstore är väldigt hjälpsamma och kontaktar man dem så är dem även villiga att beställa in något speciellt som inte är standard i deras sortiment.

2 gillningar

Är det så kallade Parker-style G2 refills? I så fall finns det många options. Skriv mer detaljer så ska du få tips. Kan hända att jag har en penna eller två i gömmorna. :slight_smile:
Hittade en ny budget-favorit häromdagen Sarasa med Zebra JF refiller. Den kan man till och med låna ut. :slight_smile:

Är det en reservoarpenna? Rollerball?

Kolla PenStore för inspiration!

Om det är en reservoarpenna det gäller så är Lamy Safari och Pelikan Twist bra som en första reservoarpenna för barn. De har “triangelgrepp” så att man lättare lär sig rätt pennfattning från början. Jag köpte Pelikan Twist och lärde barnen lite gammaldags skrivstil.

Lamy har sin egna standard för bläckpatroner men det lönar sig snabbt att köpa en påfyllningsbar “converter” så att du kan fylla på pennan från en flaska med t ex Pelikan 4001 bläck.

De flesta andra pennor är kompatibla med varandra. Det finns förstås undantag med vissa märken. Pelikan använder standardpatroner.

Det “rollerball refill”. Dvs. jag är på jakt efter en penna som kostar max någon hundralapp som jag kan använda “Montblanc Rollerball Refill” i. :slight_smile:

Hittade den här killen som klämde in en Montblanc rollerball refill i ett skal från en Pilot G2 (ca 30 kr) genom att skära bort ett par millimeter plast

2 gillningar

Med den så blir man nog tvungen att modda refill eller ha en adapter plus lämplig host.

1 gillning

Haha, sjukt att det på YT finns allt. Ska testa det!

Det här är (mig veterligen) den “billigaste” pennan som är gjord för att ta Montblanc Rollerball Refills native utan moddar:
Products – Sunderland Machine Works (sunderlandmw.com)

Det är aldrig för tidigt att väcka “pen appreciation” hos de små. Jag var nog i samma ålder eller yngre när jag fick min första.

2 gillningar

Det man bör ha koll på är att Pilot G2 är en “clicky” i standardutförande, med en Montblanc Rollerball i den så kan den torka ut fortare om den inte används ofta. Pilot Metropolitan har “cap” och sedan finns det ju så klart en uppsjö pennor som kan ta G2 refills, men alla tar inte automatiskt Montblanc Rollerball. YMMV.

2 gillningar

Bra där, jag gillar Pilot Metropolitan reservoarpenna. Visste inte att G2 passade med andra Pilot-pennor eller att Metropolitan fanns i rollerball-variant. Man lär sig!

Går det att få in patronen så att den passar i en G2 så kommer den troligtvis också passa i de andra pennorna som klarar en patron för G2. Men då verkar det som om man kommer över budgeten på 100 kr i frågan.

Annars går det ju att köpa en bra men billig rollerballpenna som inte har med Montblanc-patroner att göra. Är Pilot Hitec V7 ett bra alternativ, tror du?

Alltså det här med pennor och refills är så himla personligt. Så det är svårt att säga. Även G2 kompatibla pennor kan diffa lite invändigt så det kan vara svårare/lättare att få till det.

Svårast är nog att hitta rätt refill tror jag, sedan går det (nästan) alltid att hitta en mekanik man gillar.

Tror att jag har provat Hitec V7, men är inte säker.

1 gillning

@janbolmeson forumet tarvar en uppdatering i ämnet!

2 gillningar