Pension från avliden

Min svärmor gick bort för en tid sedan. Min fru och svärfar fick sedan ett brev där det står att hon lämnade efter sig runt 2 miljoner SEK i pension. Svärfar och svärmor var inte gifta, och som förmånstagare (? - osäker på om det är rätt begrepp men ni fattar) står min fästmö (enda barnet) och min svärfar med 50 procent vardera. Det finns dock möjlighet att skänka hela (eller delar av?, osäker) beloppet till den andra/andre.

Min fru tjänar runt 90 000 per månad år 2025. Svärfar är pensionär. Vet inte vad han får per månad men gissningsvis kanske 50 000. 40-talist som var höginkomsttagare när han jobbade…

Tänker jag rätt i att det är skattemässigt bör vara mest fördelaktigt att svärfar får allt, för att sedan skänka pengar till min fru?

Beloppet sker genom en engångsutbetalning och de drar skatt direkt.

Det finns ingen skattemässig fördel att en av er tar hela beloppet. Det blir statlig skatt för båda redan vid hälften var. Hela delen som du flyttar till honom blir ju statlig skatt på.

Om hon ger bort sin del så riskerar ni trubbel med eventuella andra arvingar på svärfars sida. Eller att han helt enkelt behåller beloppet.

Det finns bara risker och ingen nytta.

8 gillningar

Han har redan 50k kr och kommer betala statlig skatt (brytpunkt 55 025kr för 2026). Eftersom finns inte någon högre brytpunkt på marginalskatt (värnskatt avskaffades) spelar inge roll om han får pengar eller din fru pga statlig skatt.

Vilken farlig skatt är den statliga. Staten straffbeskattar ihjäl de pensionsparande :frowning:

2 gillningar

Han är 86 år. Ja min fru är enda barnet, inga hel- eller halvsyskon.

Det är inte i testamentet det står angivet att de ska få hälften var. Det är i överenskommelsen/avtalet med försäkringsbolaget.

1 gillning

Jag ser inte vinsten i att göra något annat än följa önskan från den avlidna.
Det blir samma skatt oavsett vem som får pengarna utbetalda.

Så varför man skulle vilja gå omvägen och betala ut till en äldre som sen ska ge i gåva förstår jag inte.