Pension - Hur ligger du till jämfört med snittet när det gäller antal månadslöner

Detta. Lättast intjänade pengarna för de allra flesta, och stora belopp. Så frustrerande att så få i den stora allmänheten tänker på det.

2 gillningar

Hur ska man tänka här? Menar, hur får man höjd fondavgift? är det TJP eller PP ni syftar på med premiebestämd?

1 gillning

45 år
Inkomstpension: 2 000 kSEK
Premiepension: 750 kSEK (endast värdeutveckling då jag överför min PPM till min partner sedan ett antal år tillbaka)
Tjänstepension: 3 600 kSEK

36 år

Inkomstpension: 830 263 kr
Premiepension: 254 306 kr
Tjänstepension: 450 135 kr
Gammal IPS: 133 000 kr

Total sparad pension som en 67 åring vid 41 års ålder…
Men får väl knega på iaf ett tag till…

1 gillning

41 år
Inkomstpension: 1 247 000 kr
Premiepension: 360 000 kr
Tjänstepension: 1 029 000 kr

Börsnedgången i år inkluderad. Och jag gick hösten 2021 från 50 000 kr i lön till 65 000 kr i lön så tjänstepensionen kommer öka på rejält mycket mer än den gjort hittills.

1 gillning

28 år
Inkomstpension: 453 000 kr
Premiepension: 94 000 kr
Tjänstepension: 198 000 kr

Totalt 7 månadslöner sparat om man räknar på min lön nu, och om jag har förstått tabellen rätt.

1 gillning

36år
Inkomstpension: 18,8
PPM: 6,6
Tjp: 3,2
Tot: 28,6

Har försämrat mig, tjp var väntad då jag även återköpt en av dem.
Ligger nu lite under ”målvärdet” skulle antagligen vara över om jag räknade sparandet i företaget men det väljer jag att inte göra.

1 gillning

Blir lite nyfiken. Varför räknar du inte med det alls om det är hyfsat säkra investeringar som du avser att plocka ut framöver på något sätt?

1 gillning

Då borde jag även räkna med privat sparande (oavsett vad det kommer användas till). Så ser inte riktigt vad det ska ge när man jämför hur mycket man har i pensionspengar.

1 gillning

Aha! Då förstår jag bättre och då även kopplingen mot trådens frågeställning. :+1:

När jag planerar inför min/vår pension i familjen räknar jag ALLT kapital som vi ska leva på som en slags “pensionskapital efter skatteeffekter” oavsett om det är privat sparande, olika former av pensionsdelar, eget kapital i vårt AB, eller till och med viss fast egendom och värdefullt lösöre som kan/kommer att avvecklas/ändras under/inför pensionstiden. Men såna jämförelser förstår jag blir svårare att göra då man då börjar blanda ihop flera halvdiffusa parametrar.

31 år

Inkomstpension 10 månadslöner
Ppm 2
Tjp 5,5

Totalt: 17,5

32 år

Inkomspension: 679 609
PPM: 156 963
TJP: 345 816
Totalt: 1 182 388 / 25.6x månadslön

Lön just nu; 46200, lön nästa år: 51100. Avsätter just nu 15% av min lön till TJP men kommer sänka detta till 10% nästa år.

Förstår inte, är det fult eller känns det skrytigt att inte skriva ut att man har miljoner? Ex att skriva ”17,5” i stället för ”17,5 miljoner”?

Är det miljoner de menar då? Eller månadslöner?

Har runt 12 månadsbruttolöner hos minpension.se och drygt 48 månadsbruttolöner i privat sparande. Spenderar runt 30% av bruttoinkomsten (och så går 30% till politikerna och 40% till mitt sparande), så skulle behöva 120 månadsbruttolöner för att kunna pensionera mig enligt 3%-regeln eller 90 stycken enligt 4%-regeln.

Åt helvete. 34 år. 535 tkr totalt intjänad pension. Jobbade på timmar i 10 år utan tjänstepension och låg grundlön. Pensionssparar privat för att kompensera så att jag överlever ålderdomsåren och kan lyxa till det med blodpudding ibland mellan standardmåltiderna bestående av hundtorrfoder.

Det är nog månadslöner. Sen känner väl sig vissa mer eller mindre bekväma med att skriva ut siffror :slight_smile:

Ja, menar månadslöner (skrev bara ut det på första raden, antog att det var underförstått)

Trodde det var det som var ”grejen” med tråden.

Har inga problem med att säga summorna, har fast lön på 50.000 per månad.

/Oliver

1 gillning

30 år

Inkomstpension: 553 185 kr

Premiepension: 141 755 kr

Tjänstepension: 193 835 kr

Total: 888 775 kr

Har precis tack vare forumet upptäckt att min gamla SAF-LO tjänstepension går att placera 100% i fondförsäkringar, tackar ödmjukast!

2 gillningar