Pensionsavsättning eller lön

Min arbetsgivare har ett system där vi kan fördela arbetstagarkostnaderna fritt inom företagsekonomiska gränser. Vi kan alltså själv avgöra hur vi vill fördela x kr per månad. Vill man ha en Porsche som förmånsbil blir det mindre i lön, vill man sätta av 30kkr/mån i pension kan man det. Det innebär friheter och visst ansvar (att vara påläst).

Jag tar idag ut omkring 60k/mån i lön, och har med 2025 års löneökning ca 10k ”över” att fördela på lön eller pension. Idag sätter jag knappt 5k i tjänstepension (hamnar på shb pension 80).

Borde jag ta ut överskottet i lön eller sätta av mer i tjp? Vad skulle tjp vara om man hade normalt avtal motsvarande lönen?

Övrigt att ta hänsyn till.
Har lön så vi klarar oss gott (komplicerat med barn o fru, men tror inte vi behöver mer egentligen).
Har koll på buffert och sparande (iofs oklart vad vi sparar till, men det är ju en mer komplicerad fråga).

Om du skulle ha ITP1 så skulle avsättningen till tjänstepensionen vara ungefär 5200 kr.

1 gillning

Något lågt då.
Är det 5200:- för företaget eller ”sparande 3635:-” som syns i shb-appen måntro?

Det som sätts in till ditt sparande. Kan försvinna någon procent i avgift dock.