Jag gillar tipset jag hört från flera håll att gå över till hyresrätt och sälja huset för att frigöra kapital inför pensionen.
Så då tänkte jag ju ställa mig i kö för hyresrätt. Problemet är att jag inte är säker på vart jag ska bo. Jag har sett att det finns betaltjänster för ca 20 kr/mån som ställer en i kö typ överallt. Är det någon som provar och är det värt det? Kan man på något enkelt sätt själv göra det jobbet eller blir det bara admin-kaos? Är jag dumsnål och bara borde köpa tjänsten?
Det var billigt om man betalar 20kr/mån och kommer in i alla köer som finns. HSB ensamt kräver insats om 500 kronor och sparande i HSB Bospar för tillgång till deras kö.
… det kan vara så att de tjänsterna du refererar till säger de är bättre än vad de är.
Jag har tex Boplatssyd. Stort utbud i Malmö men små kommuner finns även med. Kostar 300kr om året. Själv har jag varit medlem sen 2011. Rätt så billig försäkring.
Annars kan det vara knepigt att redan i dag tänka på var man vill bo i framtiden.
Det är i själva verket enkelt. Med en billig och central lägenhet (typ 3a eller större) i Stockholm, kanske även Göteborg eller Malmö, går det att byta till en billig och central lägenhet i vilken stad som helst. Det omvända gäller inte för de flesta andra orter.