Pensionshack hyresrätt, kötjänster som kostar

Jag gillar tipset jag hört från flera håll att gå över till hyresrätt och sälja huset för att frigöra kapital inför pensionen.

Så då tänkte jag ju ställa mig i kö för hyresrätt. Problemet är att jag inte är säker på vart jag ska bo. Jag har sett att det finns betaltjänster för ca 20 kr/mån som ställer en i kö typ överallt. Är det någon som provar och är det värt det? Kan man på något enkelt sätt själv göra det jobbet eller blir det bara admin-kaos? Är jag dumsnål och bara borde köpa tjänsten?

2 gillningar

Glöm inte att det finns många mindre hyresvärdar som inte lär finnas med.

I min stad finns det ett gäng mindre hyresvärdar med 5-15 fastigheter som kör hög standard till en rimlig hyra. Lyhörda jämfört med jättarna.

2 gillningar

Man vill väl inte ha en lyhörd lägenhet? :hear_no_evil: :clown_face:

4 gillningar

Det var billigt om man betalar 20kr/mån och kommer in i alla köer som finns. HSB ensamt kräver insats om 500 kronor och sparande i HSB Bospar för tillgång till deras kö.

… det kan vara så att de tjänsterna du refererar till säger de är bättre än vad de är.

2 gillningar

Jag har tex Boplatssyd. Stort utbud i Malmö men små kommuner finns även med. Kostar 300kr om året. Själv har jag varit medlem sen 2011. Rätt så billig försäkring.

Annars kan det vara knepigt att redan i dag tänka på var man vill bo i framtiden.

Det är i själva verket enkelt. Med en billig och central lägenhet (typ 3a eller större) i Stockholm, kanske även Göteborg eller Malmö, går det att byta till en billig och central lägenhet i vilken stad som helst. Det omvända gäller inte för de flesta andra orter.

1 gillning