Vi spekulerar att vi skulle kunna spara ihop extra mycket pengar till pension så vi kan gå i pension tidigare än 65.
Frågan är hur många miljoner behöver man för att kunna sluta jobba.
Det vi vet nu är att 2023 spenderade vår familj 270 000 kr. Denna summa kommer öka då våra 2 barn är under 2år. Men vi är också sparsamma och köper sällan nytt och håller nere kostnaden på allt.
Vi ärver mycket också så det blir inga extrema kostnadsökningar.
Planen just nu är att spara allt i indexfonder. Avanza global 70%
Svenska indexfonder 20%
Tillväxtmarknader indexfonder 10%
Vi hoppas gå i pension om 13-20år.
Leva på avkastningen samt senare dryga ut med den lilla pension man får.
Frågan är hur många miljoner man behöver som ska generera så vi klarar oss.
Jag spekulerar I att vi kommer behöva ca 30 000kr netto att leva på om 15år dvs 360 000kr.
Hur stort kapital kan man behöva för att leva på avkastning.
Jag spekulera högt om ca 9 miljoner där vi har avkastning på 6 % per år. Drar av 2% för kostnad för skatten på isk kontot.
Sedan på senare dar har man pension att ta utav från 55år och 65år för oss båda vilket gör att man kanske inte behöver riktigt 9 miljoner utan kanske klarar oss på 7 miljoner.
Hur mycket missar jag och inte tänker på?
Eller hur mycket kapital behöver vi på Avanza?
“Trinitysvaret” är 25 gånger dagens penningvärde och sedan kan man ju lägga till lite marginal om man vill ha lite fallhöjd. Så räknar vi 300k på årsbasis är svaret 7,5M.
Glöm inte att justera för inflation. Jag brukar ta 2% om året som ett genomsnitt. Om ni vill ha 360t kr om året, och följer @angaudlinn:s 25ggr kapitalet så vill ni alltså ha 9 miljoner kr i dagens penningvärde. Antingen så ökar du den slutsumman med 2% per år (exempel för 20 år: 1.02^20 * 9000000 = 1.49 * 9000000 = 13,4 miljoner), eller så minskar du ditt antagande om avkastningen med 2%. Jag brukar sänka avkastningen när jag räknar.
Om du tror att du kommer ha 6% nominell avkastning (alltså före avdrag för inflationen) så kan du anta att du har 4% reell avkastning (justerad för inflation). Dra bort ytterligare 2% för ISK-skatten så kan du räkna med en avkastning på 2%.
När jag testade med 2% avkastning och 20 års tidshorisont så fick jag fram att man behöver spara 31000 kr/månad för att nå 9 miljoner. Då är 1,7 miljoner kr avkastning. Om jag ändrar till 4% avkastning (7% nominell, minus 2% inflation, minus 1% skatt), då krävs det istället 25000 kr/månad.
Jag tycker i och för sig att 2% ISK-skatt låter väldigt högt; i standarden för pensionsprognoser sätter man statslåneräntan till 2,5% vilket ger en ISK-skatt på 1,05%.
Standarden har också dessa trevliga siffrorna som du kan räkna med:
Det bakomliggande antagandet är en real kapitalavkastning på 3,5 procent, före avdrag
för avkastningsskatt och avgifter. Antagandet bygger på ett grundantagande om en
nominell avkastning på 2,5 procent för långa räntor och 6,5 procent för globala aktier
samt en antagen inflation på 2 procent.
…
Statslåneräntan antas vara lika med
standardens antagande för den långa räntan, dvs. 2,5 procent.
Nu brukar jag räkna på de där ca 7-8% i avkastning som skett historiskt och helt enkelt stryka 2 för inflation och 1 för skatt, men allt handlar ju till syvende och sist om marginaler och god nattsömn.
Finns olika sätt å se hur man kan leva på pensionskapital…Eller jag ser en annan modell…
Väldigt låga omkostnader, å då handlar det inte att snåla utan ha låga boendekostnader…
Vi kommer under 10.000 kr/månaden i kostnader å då är det allt… Flera billar å motorcyklar samt försäkringar drivmedel mat, ja allt me andra ord…
Fundera på “die with zero” om ni inte tänker leva för evigt så är det inte enbart avkastningen ni behöver leva på, då går det fortare att spara ihop det som behövs.
Du tror att dina 15-17-åringar inte kostar nämnvärt mer än spädbarn?
Betänk att bara inflationen gör att dina 270.000 kr nästa år är närmare 300. Om tre år 360.000 i nuvarande takt. Oräknat då barnen, som kommer att bli väldigt mycket dyrare i drift.
Tror du behöver räkna upp kostnaderna en hel del för att få en rimlig bild. Tyvärr!
Jo svaret jag föreslog va att man kan även ha låga boendekostnader så behöver man inte spara/investera så himla stort kapital för att kunna gå i pension tidigare…
Fast 4%-regeln bygger ju på att risken att pengarna tar slut under en 30-årsperiod är närmast obefintlig. Så har man sedan pension att dryga ut med så blir ju matematiken helt annorlunda.
Vill man räkna väldigt konservativt kan man ju tänka att börsen enbart lyckas matcha inflationen. Då blir det ändå många år innan slantarna är slut och man hinner anpassa sig och tänka om/annorlunda.
Jag gissar att ni är sisådär 30-35 år gamla och då är det ju 20-25 år innan tjänstepensionen kickar in. Är ni äldre är tiden ännu kortare.