Lite kladdigt och ha på olika plattformar men kanske är ett alternativ för att få det billigt och riskjusterat.
Funderar på att skapa denna å tävla mot min lysaportfölj. Dock blir den lite missvisande då den är 90/10 men bara för att se om man själv kan sätta ihop en vettig portfölj
Lite osäker på EM fonderna om dom är för olika för att jämföras.
Allt detta får du om du har allt i 100 % Skandia Global exponering hos fondo. Den är tillräckligt riskjusterat enligt mig och många andra .Utan att krångla till det. Ställa in månadssparande och välja lite roligare hobby än att ha koll på börsen . Det finns inga dåliga val om du får det för skaplig års avg. Frågan är bara vad man tjänar långsiktigt för att krångla till det. . Alla val som kostar mellan 0,20 - 0,35% i total avg är riktigt bra. . Vad är det som ska ge lite mer avkastning på 15 årssikt kommer vi veta då
Tror inte i gemene man behöver fondrobotar egentligen, utan egentligen bara lite enkel guidning i vilka fonder som dom kan välja. Är ju möjligt att bygga liknande hos alla storbanker också till lägre avgift än fondrobotarna, som jag visat i denna tråden om man nu inte vill krångla till det och byta bank.
Men vi får väl se vad Lysa hamnar på för avgift nu med sin betydligt bredare Sverigefond som kommer. Troligtvis närmare 0,3%. Känns som ett otroligt bra alternativ.
Är 0% krångligt att ha 3st fonder. Man sätter bara upp månadssparandet en gång och låter sedan magin hända. Ombalansering helt onödigt om man har dom fonder jag skrev
Inget fel med det. Det är bara smak sak. Därför har jag 50% Lf global indexnära, 50% Swedbank robur access global. Nu är det bara Avanza Sverige/Plus allabolag Sverige index som fattas 25% minska global index. Då har jag också 3 st fonder . Funderar stark att ha lite avvikande.
LF Global indexnära 50%
Avanza em 25%
Avanza Sverige 25%
Det är för hög risk .
Det går att göra portföljer på många sätt och avvika i från global index. Höja risken
Absolut. Troligen hundratals av dom. Och dom är inte helt eniga. I dom jag sett pratar man om små skillnaderna i arliga avkastningen. Lite samma som när man pratar om hur ofta ska man rebalansera. ”Med 456 dagars frekvens får du 0.04% bättre avkastning jämfört med 234 dagar, men bara om du rebalanserar på tisdagar.”
Du, varför inte spara 5% mera denna månad så kan du s#%ta i optimala setuppen och dess möjliga påverkan framöver? SPP, LF, you name it global indexfond kommer att räcka väl.
Total avgift 0.213%, så billigare än exempelvis LFs globalfond, samtidigt som exponeringen är mot någonstans 4000-5000 bolag istället för bara 1500.
Lite bökigt kan man tycka om man vill ha överblick eftersom det är tre olika plattformar, men det här är långsiktigt sparande och jag behöver inte titta särskilt ofta. Det är pengar som ska in, inte ut.
Tänkte bara säga att jag har läst kommentarerna ovan och är faktiskt lite imponerad över 0,213 %-portföljen. Kan dock med gott samvete inte rekommendera den till någon. Ser bara första meningen:
“Ja, så ska vi börja med att öppna konto på Fondo, SAVR och Avanza…”
Lite som den här scenen om att saker inte flyger över huvudet…
111% med dig. Jag har flera banker och depåer, samt sett till att sprida risken över fondbolag. Visst, det blir knepigt och tar tid att administrera och skatta, men som du säger banker och deras styrelse har en historia med att tänja på reglerna för att berika sig själva med stora bonusar pga höga vinster. Jag skrev i någon annan tråd för en tid sedan samma sak, och att risken för inkomtetens är också där.