Att jobba 1år längre har marginell effekt på pensionen, det som menas är väl att man börjar ta ut pensionen 1år senare.
Inser att för de flesta är det samma sak förutom på detta forum.
Man kan dock fundera på det här med att börja ta ur pensionen så tidigt man kan, det blir tydligt lägre per månad. Dock tar rätt många innan man kommer ikapp utbetald pension om man börjar ta ut vid 65 resp 68 om man har 68 som riktålder.
Har inte granskat hur de räknat. Men 500:-/månad i 45 år, med modesta 5% real avkastning per år, ger nära 1msek i sparkapital vid pensionering. Sätts det på ett bank-konto då och tas ut under 20 år blir det drygt 4100:-/månad extra. Lyckas personer få fortsatt 5% realt blir det samma belopp per månad med 1msek kvar till arvingarna.
För att landa på de belopp som nämns (2900:-/månad över 20 år i extra utrymme) har de troligen räknat på 3,75% realt. Det känns konservativt men de måste väl räkna snålt för att inte ge ”orimliga” förväntningar.
Men med hyfsad allmänpension (inkl. PPM) hinner jag få ut runt 1 miljon (brutto) under dessa 3 år och ha roligt för dessa pengar medans jag är lite “yngre” (innan 68 år). Tar väl runt 15-20 år innan jag har igen dessa pengar och jag lever hellre upp dom tidigare än väntar till jag är över 80…
Jag kommer själv att ta ut allmänpensionen från strax efter 64 eftersom de extra pengarna jag skulle få genom att vänta tillsammans med Tjp vid riktåldern kommer att hamna över brytpunkten!
Jag har inte jobbat de senaste 3 åren så ingen skatt på lön och även om skatten blir några procent högre innan riktåldern hinner jag få runt 350 000 kr brutto per år innan dess. Har även räknat lite på Tjp och beräknar att ta ut den på 20 år med start om några år för att hamna precis runt brytpunkten. Om jag väntar 4 år till med allmänpensionen kommer hela ökningen att hamna över brytpunkten så det ser jag ingen större vits med.
Eftersom vi dessutom (enligt somliga…) tagit den enormt stora risken att amortera bort alla lån inkl. bostadslån är vi helt skuldfria och kommer att fortsatt ha en hög sparkvot som pensionärer om vi inte börjar träna på att spendera mer än vi vill ha och behöver.
Det är möjligt att jag räknat fel någonstans men om jag dör innan 80 plus lite till har jag i vilket fall hunnit ta ut mer genom lite tidigare uttag och skulle jag leva längre kommer jag absolut inte att behöva pengarna i alla fall .
Tror ett stort problem är att dom räknar med samma summa från pension till döden. Så ser inte verkligheten ut. Det som kallas ”healthy life expectancy” är 69år i Sverige. Det betyder att många har en ganska kort period av aktivt pensionärsliv. Att ha en summa extra att spendera i början av pensionen är väldigt logiskt. Spenderandet går ner över tid,
Det finns kanske andra källor men WHO:s Sverige-siffra för 2021 verkar vara 71,1 år, definierat som “The average number of years that a person can expect to live in ‘full health’ from birth” (https://data.who.int/countries/752).
En grej som jag funderat över är vad som händer med en om man kortar ner alla pensionsuttag så mycket det går och sedan lever längre än pensionen räcker? Säg att man ”spenderar” alla pengar kanske ger bort/amorterar bort lån/lever loppan så de sista åren har man ingen försörjning alls. Får man garantipension/bostadstillägg/äldreförsörjningsstöd/socialbidrag (kan inte de korrekta termerna men ni fattar vad jag menar alltså tillgång till de stödpaket som de som inte har tillräckligt med pensionskapital får) då?
Allmän pension kan bara tas ut livslångt. Garantipension baseras på din inkomstpension och påverkas inte av hur du tar ut och är inte behovsprövat (tar du allmän pension tidigt och får låg allmän pension får du skylla dig själv och får nödvändigtvis inte garantipension, utan den baseras på vad du skulle fått om du tagit ut från riktålder). Tjänstepensionerna kan tas ut snabbt, och om du då får låg pension senare så får du bostadstillägg när pengarna sinar. Äldreförsörjningsstöd får du ha riktigt usel pension till att börja med för att lyckas få.
Det jag lärt mig under åren är att det finns människor till allt - finns det ett sätt att manipulera systemen och låta det allmänna betala så kommer det att utnyttjas.
Fattighus finns ju inte längre så vad ska vi göra med de pensionärer som plockade ut hela sin tjänstepension på kortast möjliga tid och sedan bara har den livslånga allmänna pensionen att försörja sig på?
Hur menar du vad det är? Hur det fungerar och finansieras?
Har man plockat ut sin tjänstepension och lever på sin inkomstpension + premiepension (+ möjligtvis garantipension och bostadstillägg, alternativt äldreförsörjningsstöd) så har man ju fortfarande så man överlever men man kommer få rätta mun efter matsäck. Faktum är ju att de som levde på väldigt små inkomster innan pension, ofta får det bättre som pensionärer än innan.
Om jag tittar på min pension kommer ungefär hälften från tjp (som jag väl kan ta ut så snabbt jag vill?) och andra hälften från allmän pension (som alltid är livslång?). I mitt fall hamnar jag över existensminimum på den allmänna pensionen men det måste väl finnas sådana exempel där den allmänna pensionen i sig inte gör det? Tänker t ex på min gamla mor som var en riktig fattig pensionär och knappt överlevde när min far gick bort. Hon hade satt undan sitt morsarv på ett sparkonto (ca 200 tkr) och ansågs därför vara för förmögen för äldrestöd. Först när hon förbrukade sitt kapital fick hon bostadsbidrag. I hennes fall hade hon kunnat ge bort kapitalet t ex i arv med varm hand och fått tillgång till ekonomiskt stöd. Det ville inte min mor för hon tillhörde den generationen där man ville göra rätt för sig men jag tänker att det tankesättet är på utdöende. Så om min fråga är om man har en låg allmänpension men kommer över gränsen för stöd tillsammans med tjp kommer man ändå bli försörjd av det allmänna om man bränner av tjp på fem år? Det behöver inte ens ligga illvilliga tankar bakom för att en person skulle hamna i en sådan situation kan ju vara så att man tar ut tjp i säg 20 år men råkar leva kvar i 30.
Om du har en total pension som ligger under gränsen för att få äldreförsörjningsstöd, så får du äldreförsörjningsstöd. Att du haft högre pension tidigare pga tjänstepension påverkar inte äldreförsörjningsstödet då det är behovsbaserat (det är ett försörjningsstöd, dvs det som tidigare hette socialbidrag). Min gissning är att vdet är äldigt få som har någon inarbetad tjänstepension att leva yolo på i några år som har så låg inkomstspension att de är berättigade till äldreförsörjningsstöd.