Efter att ha vädrat mina tankar även på annat håll, och reflekterat, har jag kommit fram till följande om hur jag vill ha det.
-
Att vi bestämmer en likvidbuffert (ca tre års extraordinära utgifter såsom planerade renoveringar, bilbyte, etc) som vi fördelar 50/50 på ett riskfritt sparkonto i vardera namn, för lätt åtkomst om den ene t ex blir sjuk.
-
Att vi bestämmer ett totalbelopp som ska ligga i aktiefonder. I min mening allt utöver bufferten nämnd ovan, och jag avser då rejält breda fonder med hyfsat låg volatilitet. Helst på ISK i mitt namn då hon har noll koll på sånt och inte agerat trots att det var flera år sedan jag hjälpte henne att skapa ISK för fonder. Men helt ok om hon vill ha hälften på ISK i sitt namn, bara inte hon börjar hamstra undan pengar i hemlighet igen. Denna investering i fonder kommer högst sannolikt ge oss båda en rejäl och jämnt fördelad pensionsboost.
-
Vi är gifta och delar allt 50/50 - hus, sparkonton, värdepapper, etc. Det får hon nöja sig med - jag vill inte reservera nåt extra åt henne för att jämna ut storleken på våra pensioner. Vill hon ha den extra ekonomiska tryggheten som det innebär att fortsätta vara gift med mig, genom 50/50 enl ovan, får hon steppa upp i att hålla relationen väl.
Vad tänker ni om ovan - är jag rimlig/orimlig?
Hur skulle du själv föredra att göra i liknande situation?
Obs att jag avser 1, 2 och 3 samtidigt. De är alltså inte separata alternativ.