Pensionsuttag +67

Hej där, har “lite” bryderier angående mitt uttag av pension. Tar idag ut hel allmän pension+premie. Har ytterligare en privat pensionsfond i Swedbank.
Denna fond härrör från insättning då jag hade enskild firma för 10år sedan. Vad jag läst mig till är detta inkomst av tjänst och beskattas med 30% och som ytterligare grädde på moset schablonbeskattas årligen.
Betänk nu att jag vill börja ta ut denna fond istället och därmed bli den största utbetalaren vilket gör att jag kan pausa delar av den allmänna pensionen. Eftersom den allmänna pensionen ökar i takt med mindre uttag nu ger den positiv effekt framöver. Om jag fortfarande kan utnyttja jobbskatteavdraget bör skatten bli runt 10-12%.
Är tacksam för feedback i mina bryderier.

Mvh Brannerholt

Utan att kunna garantera att det jag skriver är rätt, så skulle jag resonera såhär…

1. pension ger inte jobbskatteavdrag oavsett om den kommer från allmäna, tjänstepension eller från en gammal IPS hos Swedbank

2. Villka pensioner har du efterlevande skydd på? Skulle något hända dig brinner de du inte har efterlevandeskydd på inne. Jag hade tagit ut de utan efterlevande skydd först och sparat de med efterlevande skydd till senare

3. Har du samma skydd på allihop så ta ut de pensionerna med högst avgift först, men se till att hålla dig under brytpunkten.

4. beroende på punkt 1 med jobbskatteavdraget så kanske det är bättre att leva på sparade pengar till det att du kommer över riktåldern innan du tar ut för mycket pension för att slippa ”straffskatten” av inget jobbskatteavdrag och inget förhöjt grundavdrag. Avsaknad av jobbskatteavdrag och inget förhöjt grundavdrag kostar ca 3000kr/mån i höjd skatt

Hej, mitt privata fondkonto måste jag börja ta ut enligt anmodan senast 26/10 - 26 och där finns efterlevandeskydd. Har ytterligare ett liknande konto under utbetalning med elskydd. Enligt Skatteverket dras mindre skatt på störst utbetalare, kan givetvis ha missuppfattat deras information.
Har som skogsägare en möjlighet att sälja av skog och placera på skogskonto. En stor areal av min skog har dock förvandlats till naturreservat och då är frågan, kan jag dra av detta som kapitalförlust?

Oklart för mig om du menar att +67 är din ålder?
Om ja, så har du nu det förhöjda grundavdraget, och kan ha en total inkomst på 733200 innan statliga skatten kommer.

Det här förstår jag inte alls:

“Fondkonto”? Menar du kanske nån sorts IPS? Men du skriver om att ett bolag du en gång hade, är inblandat där. Är villkoren för denna pensionsförsäkring verkligen sådana att du inte kan skjuta upp ut utbetalningen? Inte för att du nödvändigtvis skulle vilja det; din plan att pausa allmänna pensionen är inte på nåt sätt dålig.

Det där stämmer. Huvudutbetalaren drar tabellskatt (den största inkomsten), de andra (typiskt TJP) räknas som sido-utbetalare och ska dra 30% prel.skatt.
Om du drar ner allmänna pensionen till mindre än 100% kommer Pensionsmyndigheten att anta att de är en sido-utbetalare & drar 30%. För att då få ett TJP bolag, Swedbank i detta fallet, att dra tabellskatt måste du kontakta dem och säga det – då kommer de säga vad du ska skicka in till dem för att få det så.