Hej,
Jag har gjort ett par simuleringar i minpension.se’s uttagsplannerare.
Den visar att om jag pensionerar mig vid 60 med livslång pension får jag ca 4200:- mindre efter skatt per månad än om jag tar ut på 20 år.
Sparar jag dessa 4200:- på ISK med endast tillväxt motsvarande inflation så skulle det bli 1008000:-. denna summa kan jag ju sedan plocka ut och fylla ut pensionen med i drygt 6 år för att nå samma utbeltada summa, alltså till 86 år drygt.
Så blir jag pigg 86-åring som kan bränna 32k (som livslångt ger) i månaden så lönar det sig med livslångt uttag, annar kan barnen ärva det jag sparat på ISK.
Jag har även ett hus på ca 4.5msek som är betalt, som jag knappast kan bo kvar i tills 86. känns som livslångt uttag inte är så smart i mitt fall.
Tänker jag tokigt?
Du får ju betydligt högre skatt på uttaget om du gör det vid 60 än vid 68, har du räknat med det? Det är ju en pensionsinkomst där du inte får jobbskatteavdrag eller det förhöjda grundavdraget för pensionärer. Tror det rör sig om upp till 3ggr högre skatt så värt att kolla upp på skatteverket och simulera innan du skrider till verket.
Min riktålder är 67 år. Den ligger drygt 4 år bort så jag är också inne på MinPension ibland. 
Jag gjorde en rätt noggrann beräkning på min totala intjäning efter skatt fram till 2047 med lite olika ålder för pension.
Min slutsats blev att efter fyllda 66 år lönar det sig för lite att arbeta. Detta trots den rätt höga skatten på pension före riktåldern.
Hej!
Jag tycker inte att du tänker tokigt men jag bidrar med ett annat perspektiv.
Alectas livslängdsantagande är cirka 22år efter 65, dvs 87. Det du skulle kunna göra är att ta ut denna pension på ännu kortare tid. 5, 10, 12 osv. labba lite på Alectas hemsida så får du lite mer exakta siffror.
Nu framgår inte din civilstatus men denna pension (ITP2) har ett väldigt begränsat efterlevandeskydd och som inte kan ärvas utav barn.
En möjlig idé skulle vara att ta ut Alecta på kortare tid för att samtidigt skjuta på andra pensioner (som förhoppningsvis ligger i globala indexfonder samt kan ärvas utav barn). På så sätt kan du tömma ut Alecta ITP2 fortare medans de andra “bra” pengarna kan få stå och förhoppningsvis förränta sig och uttag kan påbörjas den dag Alecta tar slut. Det brukar vara ett bra sätt att få ut mer pension.