Tänker jag tokigt om tjp och uttag?

Hej,
Jag gjorde ett par simulationer på minpension.se.
Jag laborerade med min ITP2 ut uttagstid på 20 år eller livstid.

Tar jag ut på 20 år → ca 4000:- efter skatt per månad mer.
Det ger då totalt 4000 x 12 x 20 = 960000:- mer i uttag när jag då fyller 79år gentmot att ta livslångt.

Om jag tar ut livslångt och ska få igen dessa pengar måste jag alltså leva 20år efter 79, alltså till 99 år fär att “slösa” upp dessa 960000:-

Är det ett rimligt resonemang att tänka såhär, har en känsla att jag tänker fel på något sätt då estimerade livsåldern är typ 84.

Tacksam för tillrättavisning.

Framgår inte hur du räknar här . Ex när du börjar ta ut din ITP2. Från 59 års ålder ? Ditt överslag låter lite feltänkt.
Gissar att din ITP2 är HÖG. Antag 30.000 per månad i exempel nedan. Häraden 50/50 att du lever efter ca 85.
Ännu bättre odds om du är högutbildad, lever med partner, I en medelstor stad minst med bra tillgång till vård och lever hyfsat hälsosamt.
Dvs god chans att tjänstepensionen tickar vidare om du väljer livsvarigt flera år extra efter 20 år. I mitt exempel med 12x30000 per år dvs 410.000 per år. då förvinner de 960000 du nämner på bara 2,5 år.

Menar du 20 år med start vid 59, eller 10 år med start vid 69. Något stämmer inte med siffrorna. Förväntad livslängd för en 69-åring är 87 år.

Menar du ITP2 eller ITP1?

En av mina käpphästar:

1. hur gammal blir man är en sak

2. hur pigg är kropp/knopp de sista åren är en annan

3. hur mycket pengar villhöver du då vid olika åldrar är kanske något helt annat i slutändan.

Min egen analys och observation i släkt/bekantskapskrets är att behovet/intresset av pengar (vad de kan lösa/göra) är tämligen lågt sista 3-5 åren man lever.

Dessutom är det ett antal som insjuknar/dör under en hyfsat kort tidsperiod =för sent ändra/utnyttja pengarna då.

1 gillning

Hur mycket får du ut per månad livslångt ?

Låt oss anta att du får ut 20000 efter skatt på 20-årsuttag och 16000 efter skatt på livslångt.
960000/16000 = 60 månader.
60/12 = 5 år.
Vid 84 borde det i så fall gå jämt upp.

1 gillning

Hej alla och tack,
Jag tror jag nu ser var jag tänkte fel (efter SNS’s kommentar) och som SNS säger är det nog ungefär 5 år efter 79.
Tack.

Eftersom jag har ett hus att sälja på ålderns höst (kanske vid 76-77) så verkar uttag på 20 år mest rimligt just nu då överskottet på huset tar mig till ekonomiskt fram till sankte Per.
Svårt val men det känns inte jättefel hur jag än chansar på 20 eller livslångt i min ålder. Kanske ska ma maxa upp till gräns för statlig skatt efter riktålder men som jag fattar kan jag inte ta ut “lite IPT2” fram till rikt och sedan öka pga skatteeffekten.

Igen tack