Piggar till IKEA-ram?

Någon som vet om man kan köpa nya “piggar” till Ikeas ramar RIBBA? Ikea själva säljer inte sådana, vilket är synd ur ett klimatperspektiv.

Ni har säkert varit med om det själva. Man måste böja upp piggarna för att ta ur baksidan och sätta in det man vill rama in. Sedan böjer man ner piggarna så att de klämmer fast glas, passpartout, foto/affisch etc. och baksida. Sedan kanske man måste börja om för att fotot hamnade snett. Elle man byter konst i ramen.

Efter några gånger går piggarna av och efter att några gjort det hålre inte resten av piggarna allt på plats. Är synd att behöva slänga hela ramen bara för att det inte går att hålla allt på plats.

Kan du inte fixa något enkelt som hjälper dig?
Typ trycka in en tandpetare och tejpa fast tandpetaren.
Eller kanske silvertejp räcker på egen hand?
Prova

Det går att lösa med små spik eller dubb, som slås in likt piggarna. Tror det finns i Ikeas tavelkroks-kit till och med. Annars brukar det finnas på Biltema eller Jula.

Jag har gjort så ett par gånger.

Edit
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/spik/dyckert-massingsbelagd-12-x-20-mm-2000047073

4 gillningar

Tack för feedback.

Har redan provat små spik, men resultatet blir mer permanent och svårt att byta ut, om man vill justera eller byta innehållet.

Jag hade mer hoppats någon visste om man kan köpa dessa platta vikbara piggar någonstans.

Små skruv in i ramen istället? Kanske med en liten plast/träbit?

1 gillning

Häftmassa?

Ah, jag har använt en liten vinklad tång för att ta bort dom, men alla kanske inte har en sån.

Kolla hos en lokal plåtslagare om de kan klippa till små bitar?

1 gillning

Sök på vikbleck, kan dock vara lite klurigt att montera manuellt.

2 gillningar

1mm aluminumplåt, plåtsax samt små träskruv för att fästa i ramen borde funka.

Kanske värt att kolla på biltema eller motsvarande efter plåten?

1 gillning

Jag har kör med nålar man har till anslagstavla. Såna korta som påminner om knappnålar.

2 gillningar

Bara att klippa upp en ölburk

1 gillning

Borde funka.

Om det blir för sladdrigt kan man gå på en konservburk istället. Påsnitar (jungfruben) och lim kan också vara ett alternativ.

2 gillningar

Har du testat kontakta IKEAs kundtjänst? De skickar massor av reservdelar (små delar kostnadsfritt) för att öka livslängden på deras produkter. Kolla här: Beställ reservdelar - IKEA

Ja, ringde dem, men han hittade inget. Men kanske om man beställer själv, så kanske någon går till botten med det.