"Pilla" på sitt sparande

Hej!

Jag har flertalet gånger sett och hört (både på forumet och i Rikatillsammans-poddar) att man ska låta bli att “pilla” på sitt sparande. Dvs. gå in och göra ändringar.

Vad är det som är ofördelaktigt med detta utöver eventuella courtage-avgifter och utebliven avkastning mellan fondsälj/fondköp?

Med vänliga hälsningar

För mig är det mycket är en psykologisk grej. De flesta här förordar ett långsiktigt sparande som i princip ska iordningställas och sen glömmas bort. Micromanage:ar man sparandet innebär det att dess status hela tiden finns i ens tankar. Detta kan vara mycket stressande och påfrestande inte minst i nergångstider, och kan leda till irrationella beslut gällande att sälja av och liknande.

Jag tror också det handlar om att “pillande” ofta är en rätt meningslös sak att göra. Oavsett vad man gör kan man inte förutspå vilka investeringar som kommer att gå bäst framöver. Således tycks det bäst att vid något tillfälle bara välja sina hästar och satsa på dem. Sen kan man omvärdera valen framöver, men då tycker jag att man först respekterar sina egna val och överväganden (från den givna tidpunkten) och ger dem en chans att prestera. Sen kan man göra ändringar.

1 gillning

Jag tror inte att det är helt fel att pilla och göra ändringar. Det är framförallt viktigt att man vet VARFÖR man gör dem och att det inte handlar om någon vild chansning. Som du säger kostar det inte så mycket att köpa och sälja fonder inom ett ISK. Ibland vinner man på det ibland förlorar man på det. Men sällan blir det stora summor.

På sikt är det kanske bra att låta sina portföljer vara men särskilt i början är det helt okej att leta fram sig lite och justera. Portföljen som jag hade när jag började investera såg helt annorlunda ut jämfört med upplägget nu. Grunden var bra med 100% globalfond och en del ränta.

Jag fick ta några funderare och känna av hur riskbenägen jag egentligen är och behövde anpassa mig efter det. Sedan kom jag fram till att jag personligen inte vill ha homebias och skrotade därför mina sverigefonder. Jag valde Avanza Global istället för LF Global Indexnära för att kunna använda portföljbelåning och till slut flyttade jag också in en andel guld för att jag läste på lite om det och jag tyckte det lätt som något som passade mig också.

Nu har jag haft samma portfölj i över ett år och känner mig nöjd. Jag har också nått ett läge där jag slutat pilla och väljer att utvärdera det hela över flera år istället.

Det är fortfarande svårt att inte regelbundet kolla för att se hur saker hur gått men inte för att jag känner ett behov att ändra. Men visst är det inte uteslutit att jag läser en artikel eller får en ny insikt som gör att jag vill finslipa mina portföljer ännu en gång. Men som sagt då vet jag varför jag gör det.

2 gillningar

Jag är akademiskt lagd, och föredrar en systematiskt portfölj baserad på forskning.
Då kan man undra varför man behöver gå in hela tiden och “pilla”. Vilken forskning har ändrats från denna vecka till nästa vecka, eller från nästa vecka till nästnästa vecka?

1 gillning

Risken är att du går mer på känsla än vad som faktiskt är bäst när du pillar. Och därmed pillar till det så det blir sämre.

Forskningen och vad som är långsiktigt bäst ändras inte så ofta, men ändrar du ofta innebär det ju att du allt som oftast inte följer det som är långsiktigt bäst.

1 gillning

“Varför laga något som inte är trasigt” Dvs: Varför gå in och “pilla” om man har en bra investeringsstrategi, med god diversifiering och tillgångsallokering?

Tycker dock det är helt OK att gå in och spekulera i sin Lekhink, men Buffert, Mellan-Risk och Passiv finns det ju verkligen inga skäl att gå in att ändra i mer än någon gång om året, förutsatt att man har en solid grund eller ändrat sina mål?

Jag märker att jag pillar lite väl ofta. Jag vet inte hur många gånger jag gjort minimala justeringar av mitt månadssparande. Jag tycker det är roligt och gillar att skruva på sparandet för att försöka förbättra det. Men ibland märker jag att det tar onödigt mycket tid och tankekraft. Det blir lite slöseri med tid ibland.

Eftersom jag inte kan ha ISK håller jag inte på att köpa eller sälja i onödan eftersom det medför skattekostnader utöver courtage och/eller förlorad investeringstid.

Gör du det så kan du lika gärna vara en aktiv sparare eller köra momentumstrategin.

Tack för alla svar! Kan hålla med om mycket som sagts.