Jag tror inte att det är helt fel att pilla och göra ändringar. Det är framförallt viktigt att man vet VARFÖR man gör dem och att det inte handlar om någon vild chansning. Som du säger kostar det inte så mycket att köpa och sälja fonder inom ett ISK. Ibland vinner man på det ibland förlorar man på det. Men sällan blir det stora summor.
På sikt är det kanske bra att låta sina portföljer vara men särskilt i början är det helt okej att leta fram sig lite och justera. Portföljen som jag hade när jag började investera såg helt annorlunda ut jämfört med upplägget nu. Grunden var bra med 100% globalfond och en del ränta.
Jag fick ta några funderare och känna av hur riskbenägen jag egentligen är och behövde anpassa mig efter det. Sedan kom jag fram till att jag personligen inte vill ha homebias och skrotade därför mina sverigefonder. Jag valde Avanza Global istället för LF Global Indexnära för att kunna använda portföljbelåning och till slut flyttade jag också in en andel guld för att jag läste på lite om det och jag tyckte det lätt som något som passade mig också.
Nu har jag haft samma portfölj i över ett år och känner mig nöjd. Jag har också nått ett läge där jag slutat pilla och väljer att utvärdera det hela över flera år istället.
Det är fortfarande svårt att inte regelbundet kolla för att se hur saker hur gått men inte för att jag känner ett behov att ändra. Men visst är det inte uteslutit att jag läser en artikel eller får en ny insikt som gör att jag vill finslipa mina portföljer ännu en gång. Men som sagt då vet jag varför jag gör det.