Jag undrar hur jag bör tänka kring en stor summa likvida medel i en tid av högt börsvärde (nergång på gång?) och en svag krona (skydda mot inflation/devalvering av svenska kronan) då pengarna idag ligger på ett svenskt sparkonto.
Tanken är att portionera ut pengarna i fonder, en del i taget, under en femårsperiod och därefter fortsätta på min sparhorisont som är 20+ år.
Hur bör jag förvalta pengarna under denna period där mitt syfte inte direkt är att spekulera/investera utan mer att de ska behålla sitt värde?
De alternativ som jag lyckats fått fram är att:
Köpa utländsk valuta
Köpa råvaror, guld/silver
Köpa korta räntefonder i EU & USA (SEB Korträntefond C EUR - Lux)
Lutar åt alternativ tre då det ger spridning till liten risk mot andra valutor utan att behöva öppna ett konto eller hantera fysiska råvaror.
@Richard: Jag påbörjade mitt sparande enligt rikatillsammans-portföljen här om dagen. Lite av samma anledning. Har allt på ett och samma ISK på nordnet för enkelhetens skull. Där är man exponerad mot både utländska valutor och svenska valutan i form av obligationer, räntor, guld och aktier. Tror det är svårt att tajma marknaden och “behålla värdet” utan att diversifiera och även ha aktier i portföljen. Visst tror jag också på en SEK försvagning men samtidigt så vet man aldrig med valutor. Det enda man kan göra är att välja en portföljstrategi som man är bekväm med och diversifiera sig så mycket som möjligt. Har du en stor summa pengar är permanentportföljen ett bra alternativ då det inte funkar så bra med mindre summor.