Placera pengar som ska till bostadsköp i preferensaktier istället för på sparkonto

Hej!

Jag har sedan ett tag sålt av nästan allt innehav eftersom vi går i köptankar för hus/boende. Vi har sparat ett antal år och har två barn så det blir ett ganska stort köp så sett. Har ingen fet budget men vi tittar på 3-4 miljoner ungefär.

Fråga. Jag har lagt det mesta på sparkonto (just nu klarna med 0,9% ränta) och bundit lite i ett halvår. Lite är på börsen som en form av lekhink och kör även en del IPO via GT.

Räntekonto innebär ju realiteten en värdeminskning i dagsläget. Jag har även lite, lite pengar i några preferensaktier, Sagax Fastighetspartner och Corem. Det ger ju en avkastning per år på typ 7% vilket får anses bra!

Fråga: Vore det inte rimligare att placera en ganska stor andel av det kapital man/jag hämtat hem och placera i preffar istället för räntekonto?
Jag har försökt läsa på och förstå preffar och fattar konceptet, men har svårt värdera risken. Fattar att det är högre risk än räntekonto, därför högre avkastning. Största riskerna jag kan se är att bolaget går i konkurs och att aktien blir värdelös. Men hur reagerar preffar vid generell börsnedgång eller när bolaget som sådant går dåligt? Hur stor är risken i förhållande till avkastningen? Är det rimligt att placera ex 1/3 av en kontantinsats i preffar för lite värdeutveckling?

Nej, skulle jag säga. Preffar är förknippade med risker; inställda utdelningar som leder till lägre aktiekurs, sjunkande aktiekurs när inlösen närmar sig osv osv…
Var nöjd med er 0,9% så länge. :slight_smile:

1 gillning

Håller helt med @Skogen - ha pengarna på bankkonto med gott samvete. Finns ingen anledning till att ta risk och det finns exempel på preffar som gått käpprakt åt skogen (no pun intended). :wink:

2 gillningar

:joy: Ett steg framåt att säkerställa..

Preffar och D-aktier är i sig bra. Däremot är de inte lämpliga för kortsiktiga placeringar. Jag har haft en hel del preffar tidigare men har inga för tillfället. Jag funderar på att framåt skapa en portfölj med D-aktier och koppla dem till belåning. Jag menar då att:

1. Ta bolån för att köpa dem
  2. Belåna portföljen på Avanza med dem som grund

Exakt hur och när jag gör detta vet jag inte men så länge beloppen som andelar av portföljen inte blir alltför stora borde det kunna funka.

Skulle väl bra tråkigt om du inte kan köpa huset när det väl är dags för att det har skitit sig med aktierna. Jag personligen skulle satsa på sparkonto med ränta när det är så kort sparhorisont. Då behöver man inte fundera på om man kommer ha råd eller inte, det ser man direkt på sparkontot och man kan dessutom väldigt enkelt räkna ut hur mycket man behöver spara för att ha råd.