Placering av ITP1

Hej!

Jag försöker sätta ordning på mina pensionbesparningar, som jag har sedan länge ignorerat :smiling_face_with_tear:… Önskar mig lite råd från er.

Från tidigare anställningar med ITP1 insåg jag idag att jag har:

• AMF (trad) upphandling 2010, ~92600kr

• AMF (trad) upphandling 2013, ~12800kr

• Folksam (trad) upphandling 2013, ~63400kr

• Handelsbanken Liv (fond) upphandling 2010, ~14500kr

• SEB (fond) upphandling 2013, ~79300kr

• SEB (fond) upphandling 2010, ~12266kr

Utöver det har jag icke-kollektivavtalad pension i LF och Swedbank som jag har bestämt mig för att flytta till Avanza och som jag tänker investera precis som resten av mina besparingar (breda, billiga indexfonder).

Jag är 38år, och om allt går enligt plan så blir pensionen ett extra. Jobbar i nuläget i Danmark och pensionsparar därför där, men bor i Sverige.

Tankar / frågor:

• Den delen som jag har i Folksam går att flytta till Föndförsäkring, och för vad jag har nu förstås det är det som rekomenderas. Finns det något som talar emot det? Kan det finnas någon anledning att inte göra det just nu? T.e., eftersom mina privata besparingar är redan investerat främst i börsen, kan det anses som ett sort “diversifering”?
  • Om jag flyttar Folksam trad försäkring till fondförsäkring, kan det vara också ett ide att flytta alla andra fondförsäkringar till samma bolag för att underlätta att administrera dem? Tillkommer några löpande avgifter än dem kopplade till fonderna man väljer och som kan skilja mellan olika bolag?
  • Om jag skulle vilja flytta de två försäkringar från AMF till något annat, kommer jag att betala flyttavgift (200kr) för varje försäkring? Eller kan man lägga ihop dem och betala bara en gång?
  • AMF tar en max avgift på 500kr och rörligt avgift 0.15%, som är bland de högsta. 500 / 0.15% = 333333kr > (92600 + 12800). Undrar om det är något ide att bytta till något annat med lägre avgift. Som Alecta. Har väldigt svårt att jämföra de olika val annat än att titta på deras avgifter.

Tack!

Generellt sett, med din ålder rekommenderas fondförsäkring. Se nedan tråd för diskussion.

Det är enkelt att ha allt på ett ställe, flyttavgiften ser jag som försumbar.

Alecta har max 60% aktieexponering, så inte fullt ut 100% som du kan få i fondförsäkring med en Globalfond. Deras avgift är låg, men förväntad avkastning också lägre än en fondförsäkring med full aktieexponering.

1 gillning

Hej! Tack! Ja, jag hade helst ha allt i fondförsäkringar, men de delar som är i AMF går bara att bytta till en annan trad försäkring. Därför undrarde jag om det var ett bra ide att flytta till en billigare.

Undrar dock hur man kan jämföra hur de olika trad försäkringar investerar.

Ska läsa på trådet du länkade.

Välj trad och “fakta om försäkringen” på Jämför bolagen - Collectum
så hittar du en bra översikt om du klickar “mer fakta”.

2 gillningar